Cum sa inregistrezi o trupa cu un singur microfon
Introducere
In acest articol exploram modalitatile prin care putem inregistra o trupa cu un set-up conventional (voce, chitara ritm, chitara solo, bass, pian, tobe), folosind un singur microfon.
Cateodata ne este foarte usor sa fim prinsi in goana dupa gear in incercarea de a justifica succesul eforturilor noastre muzicale. „Daca aveam o interfata cu mai multe intrari..”, „Nu pot sa am sunetul respectiv pentru ca nu am X pluginuri” si tot asa. Intr-adevar, echipamentul bun ne face viata mai usoara si ne da posibilitatea de a crea produse comerciale de pus pe piata, dar totodata mai mult gear inseamna mai multi bani, mai multe sanse ca ceva sa nu mearga cum trebuie si, necesitatea aprofundarii fiecarei piese din puzzle. Limitarile pe care le avem in materie de gear trebuie vazute ca o sansa de a perfectiona ce se poate in rest, cum ar fi compozitia, interpretarea, aranjamentul piesei etc. Multe trupe au profitat de limitari. Acestea le-au conturat amprenta sonica si directia proiectului. Cowboy Junkies au inregistrat in 1987 albumul lor The Trinity Session cu un singur microfon, iar rezultatele au fost suficient de solide incat discul a castigat o recenzie de patru stele de la Rolling Stone, in care Anthony DeCurtis lauda consistenta proiectului.
Chiar daca aveti o trupa cu un buget modest, acesta nu e un motiv bun sa ramaneti pe loc, mai ales in era unde sloganul „Content is king” primeaza. Asa ca puneti mana pe o interfata si un microfon si haideti sa ii dam drumul.
Microfonul potrivit
Evident, daca vrem sa vorbim de inregistrarea unei trupe cu un singur microfon, totul pleaca de la alegerea acestuia. Intrucat vom trece peste 2 metode diferite de a inregistra o piesa, trebuie specificat de la inceput ca daca deja aveti un microfon in casa, acela este microfonul perfect pentru ca sigur se va potrivi uneia dintre metode. Acestea fiind spuse haideti sa vedem ce optiuni avem pentru fiecare situatie.
Microfon cardioid
Cu un singur microfon cardioid putem inregistra un singur semnal mono, ceea ce pentru multi rezulta intr-o incompatibilitate cu inregistrarea unei sesiuni in care se canta concomitent. Totusi, fun fact, trupele de Bluegrass inca folosesc aceasta metoda. Ei, suntem totusi in 2019 si e greu sa renuntam acum la imaginea stereo… deci de ce am mai pus acest microfon pe lista? Simplu, instrumentele pot fi inregistrare pe rand. Urmeaza sa detaliam in capitolele urmatoare aceasta tehnica pe care o mai puteti gasi sub numele de overdubbing sau tracking. Desigur, puteti alatura inca un microfon si sa obtineti o imagine stereo prin tehnica XY, dar regulile jocului nu ne permit acest lucru. In titlu specificam ca folosim un singur microfon! Legendarul SM57 poate sa indeplineasca toate conditiile necesare pentru a realiza un album intreg! O gramada de artisti au facut acest lucru, bonus, cel mai probabil aveti unul deja in casa sau un prieten vi-l poate imprumuta.
Recomandarea noastra: Shure SM57 LC
Microfon USB multi-pattern
Daca nu aveti o interfata audio si chiar sunteti constransi de buget, un microfon pe usb va poate salva multa bataie de cap. Ca sa indulcim lucrurile, cu un microfon USB precum Yeti de la Blue Microphones, aveti de-a face cu un microfon ce permite inregistrarea stereo, ceea ce va deschide posibilitatea inregistrarii concomitente a intregii trupe. Desigur overdubbing-ul ramane si aici o optiune, intrucat Yeti vine si cu polaritate cardioid, ce se preteaza bine pe voce, sau pe cabinetul de chitara.
Recomandarea noastra: Blue Microphones Yeti
Microfon condenser stereo
Daca aveti o interfata si totusi vreti sa salvati niste bani, pentru a inregistra o trupa ce vrea sa captureze emotia unei cantari live, un microfon stereo precum S502 de la Superlux e o alegere foarte buna pentru inceput. La un pret mai ridicat, dar pe acelasi principiu, intalniti modelul Rode NT4, pe care puteti sa il auziti in actiune pe albumul celor de la Home Jazz Five – Home. Atentie! Cu acest tip de microfoane aveti nevoie de 2 intrari libere pe interfata dvs. pentru a prelua sunetul. De altfel, aveti nevoie si de un cablu special si anume un cablu XLR pe 5 pini.
Recomandarea noastra: Superlux S502
Microfon condenser cardioid cu diafragma mare
Am ajuns in momentul in care bugetul nu ne mai sta in cale si cautam un microfon ce ne ofera versatilitate si calitate la un alt nivel, dar nu vrem sa ne complicam cu inregistrarea trupei. Pentru asta avem un singur raspuns: U 87AI de la Neumann cu metoda overdub. Mixul pe care il veti efectua ulterior o sa fie o placere si inlaturati stresul unei „inregistrari perfecte”.
Recomandarea noastra: Neumann U 87AI
Spatiul potrivit
Utilizarea unei sali mari este preferata pentru acest tip de proiect, cum ar fi o biserica sau un auditorium. De exemplu trupa Home Jazz Five a inregistrat un album intreg cu un singur microfon intr-o cabana fara incalzire. Aveti aici un „making-off”. Daca aceasta nu este o optiune, utilizati orice camera in care va puteti instala, chiar daca e plina de mobila. Nu uitati ca pentru overdubbing aveti nevoie de o camera in care sa incapa tobosarul, restul trupei se poate instala ulterior.
Nu conteaza unde te duci, dar camera trebuie sa sune bine si sa fie cat se poate de lipsita de zgomote, cum ar fi caloriferele sau bormasina de la vecinul de deasupra. Evitati camerele cu multa sticla si tineti microfonul departe de geamuri.
Inregistrarea pe rand a instrumentelor vs Inregistrarea concomitenta (One take)
In acest capitol trecem in revista tehnicile cu care putem inregistra o trupa cu un singur microfon. Daca ati achizitionat sau imprumutat un microfon din cele enumerate mai sus putem trece la treaba. Nu uitati, asa cum am mentionat mai sus, microfoanele stereo sunt mai potrivite pentru a inregistra o trupa live, iar cele cardioid sunt mai versatile intr-o sesiune de inregistrari ce implica overdubbing. Acestea fiind spuse, la finalul zilei nu exista reguli si cel mai important e sa va simtiti bine cu trupa, lucru ce va garanteaza o prestatie mai buna, si asa o sa obtineti o piesa mai buna.
Innregistrarea pe rand a instrumentelor
Totul incepe in DAW (Digital Audio Workstation) cu generarea unui click track pe care tobosarul il va folosi pentru a stabili fundatia ritmica. Acum vine partea interesanta si poate cea mai dificila din tot procesul acesta. Cum se inregistreaza un set de tobe cu un singur microfon? E destul de evident ca inregistrarea unui set de tobe cu un singur microfon ne impiedica sa cream o imagine stereo adecvata in mix. Poate pentru dvs. nu este o problema, dar pentru cei ce nu suporta cineii si tomurile in mijlocul piesei avem urmatoarea solutie. Tratati elementele din setul de tobe ca pe niste instrumente separate. Nu e prea distractiv si consuma timp, dar la finalul zilei veti putea panorama in DAW dupa bunul plac setul de tobe. Pentru cei ce prefera sa nu treaca prin aceasta „bataie de cap”, ganditi-va foarte bine la soundul pe care il urmariti pentru ca acesta va dicta pozitionarea microfonului. Va prezentam 2 metode de a inregistra un set de tobe cu un microfon cardioid:
Metoda Soul cu un singur microfon
O modalitate buna de a incepe este sa va folositi urechile si sa va plimbati in jurul kitului in timp ce tobosarul canta. Cand auziti un sunet deosebit de bun, incercati sa puneti microfonul chiar acolo si vedeti cum functioneaza. Daca asta nu functioneaza, ascultati pentru a vedea ce anume nu va place cu privire la sunet si reglati microfonul in consecinta. De exemplu, daca nu se aude destul fus, apropiati microfonul mai mult de acesta. Daca auziti prea mult crash si acesta acapareaza sunetul, fie indepartati crash-ul de microfon, fie indepartati microfonul de acesta.
Pentru tehnica soul asezati microfonul intre toba mare si premier, astfel incat sa le auziti destul de bine. Daca adaugati o oarecare compresie la 2: 1 sau 4: 1 puteti obtine un sunet puternic „in your face”. Verificati daca fusul se aude. Daca nu, din nou, mutati lucrurile usor pana cand veti gasi un loc potrivit si echilibrul pentru ceea ce aveti nevoie.
Metoda overhead cu un singur microfon
Un alt mod minunat de a inregistra tobele cu un singur microfon este sa folositi un singur overhead. Puneti microfonul deasupra kitului, astfel incat sa poata vedea cate putin din fiecare element, daca este posibil.
Daca descoperiti ca tobele suna prea departe sau prea spatioase, atunci mutati microfonul mai aproape de kit. Asigurati-va ca microfonul in sine nu sta in calea tobosarului si ca acesta se poate misca linistit!
De aici e mai usor
Dupa ce tobele au fost inregistrate, puteti merge mai departe cu bassul si dupa, restul de instrumente care stabilesc armonia precum chitara sau clapa. Evaluati ce instrumente aveti si care e cea mai buna metoda de inregistrare. Instrumentele electrice pot fi inregistrate fie prin interfata direct, fie se pot inregistra cabinetele, iar pentru instrumentele acustice, va trebui sa experimentati pana gasiti sweetspotul. Daca aveti instrumente electroacustice si aveti 2 intrari pe interfata, experimentati cu inregistrarea a doua semnale: unul prin microfon si unul direct prin interfata.
La final ne raman de inregistrat vocile. Daca sunteti nesiguri cum puteti obtine cel mai bun sunet va invitam la noi pe blog pentru mai multe articole cu tips and tricks!
Inregistrarea One take
Pentru a inregistra o trupa cu un singur microfon, mentaliatatea de mixing trebuie aplicata „pe viu” de la pozitionarea oamenilor in spatiu pana la gasirea propriului volum care sa fie mentinut pe parcursul inregistrarii.
Gaseste cel mai bun loc din camera
Primul pas este sa gasim care este locul din camera care suna cel mai bine. Aici vom pune microfonul si vom aranja trupa. Aranjati oamenii astfel incat instrumentele cele mai zgomotoase sa fie mai departe. Vocea trebuie sa fie cea mai aproape de microfon, suficient de aproape pentru a auzi detalii vocale, dar nu atat de aproape incat restul sunetului sa fie blocat. Inregistrati piesa cap coada de proba si reglati amplasarea instrumentelor dvs. pana cand se obtine un echilibru bun.
Acesta este, de asemenea, momentul pentru a verifica cablurile si eliminarea surselor de sunet straine din zona – telefoane, lanturi sau jachete cu nasturi din metal. Aceasta va fi un one take, asa ca orice sunet in plus nedorit isi va lasa amprenta.
„Mixeaza” oameni
Asigura-te ca fiecare instrument se aude si ca imaginea stereo este una sanatoasa (mai ales daca folositi un microfon stereo). Incercati sa pastrati bass-ul pe mijloc impreuna cu vocea. Tobosarul trebuie sa fie cel mai in spate si poate fi pozitionat putin in stanga sau in dreapta. Daca tobosarul e inca prea tare si spatiul nu va permite sa il pozitionati mai in spate, rugati-l sa cante mai incet sau sa treaca la perii. Instrumentele cu corzi sau instrumentele de suflat pot fi pozitionate stanga dreapta (de ex: chitara armonie dreapta, vioara solistica stanga), doar asigurati-va sa nu se ajunga la momente in care sa fie prea multa informatie pe o singura parte. In cazul clapelor se poate „trisa” daca acestea suporta MIDI. Incarcati un instrument virtual din DAW si uitati de stresul pe care il aveti, intrucat se pot face modificari ulterioare inregistrarii. Aveti grija sa nu va jucati prea mult altfel nu o sa sune natural!
Concluzie
Speram ca acest ghid v-a fost de folos si ca de acum nu o sa va lasati intimidati din cauza lipsei de gear. Tehnicile prezentate va pot duce usor prin procesul realizarii unui album, dar incercati sa nu le combinati. Frumusetea inregistrarilor live se regaseste in onestitatea si urgenta acestora, pe cand overdubbingul ofera acea calitate perfecta pe care ne-am obisnuit s-o avem la radio sau in cluburi. Orice ati face nu uitati ca trebuie sa experimentati, sa puneti creativitatea pe primul loc si sa va simtiti bine in timp ce inregistrati.