Select Page

Probleme comune cu interfetele audio si cum sa le rezolvi

Probleme comune cu interfetele audio si cum sa le rezolvi

Interfata audio nu este recunoscuta de catre Windows

Inainte de toate verificati compatibilitatea interfetei cu sistemul de operare pe care il folositi. S-ar putea sa aveti nevoie de un upgrade sau din contra sa folositi un sistem de operare mai vechi in cazul unor interfete ce nu a mai primit suport pentru drivere.

⇨ Modul sleep

Windows ofera posibilitatea de a personaliza eficienta calculatorului dvs. De exemplu, cand hard drive-ul este pus in modul sleep, acesta dezactiveaza driverele audio si MIDI. Cand scoateti calculatorul din sleep s-ar putea ca driverele sa ramana inchise si sa aveti nevoie de un restart pentru calculator. Daca intampinati aceasta problema va recomandam sa verificati setarile calculatorului si sa le optimizati dupa bunul plac.

⇨ Hub-uri USB

Daca aveti interfata audio conectata la un HUB USB, s-ar putea sa opriti dispozitivul din a comunica cu calculatorul. Avand in vedere ca unele interfete sunt alimentate direct prin USB, un HUB se poate dovedi insuficient de puternic. Conectati interfata direct la calculator, mai ales in procesul de troubleshoot.

⇨ Setari sunet

Aplicatii precum Microsoft Edge, Spotify sau Netflix se vor auzi prin dispozitivul ales in setarile de sunet ale Windows-ului. Deschideti Fereastra Mixer Audio si selectati interfata ca dispozitiv principal. Daca nu va apare interfata la dispozitive s-ar putea sa fie o problema legata de cablu sau de driver.

⇨ Setari DAW

Daca intampinati problema doar in DAW (Digital Audio Workstation) nu uitati sa verificati setarile particulare ale aplicatiei respective. Mai departe asigurati-va ca iesirile si intrarile sunt setate corespunzator. In general aceste sunt alese by default.

⇨ Manager dispozitive

Acest meniu ne ajuta sa vedem daca interfata este conectata. Aceasta poate fi afisata ca dispozitiv necunoscut, in acest caz, e nevoie de reinstalarea driverului. Daca interfata nu apare deloc exista urmatoarele posibilitati: cablul USB este defect, portul USB trebuie schimbat sau in cel mai rau caz, interfata este avariata. In acest caz interfata trebuie dusa in service.

Interfata audio nu este recunoscuta de catre Mac

La fel ca pe pe un dispozitiv windows inainte de toate verificati compatibilitatea interfetei cu sistemul de operare pe care il folositi. S-ar putea sa aveti nevoie de un upgrade sau din contra sa folositi un sistem de operare mai vechi in cazul unor interfete ce nu au mai primit suport pentru drivere.

⇨ Modul sleep

Mac OS ofera posibilitatea de a personaliza eficienta mac-ului dvs. De exemplu, cand hard drive-ul este pus in modul sleep, acesta dezactiveaza driverele audio si MIDI. Cand scoateti mac-ul din sleep s-ar putea ca driverele sa ramana inchise si sa aveti nevoie de un restart pentru mac. Daca intampinati aceasta problema va recomandam sa verificati setarile mac-ului din preferinte de sistem.

⇨ Hub-uri USB

Daca aveti interfata audio conectata la un HUB USB, s-ar putea sa opriti dispozitivul din a comunica cu calculatorul. Avand in vedere ca unele interfete sunt alimentate direct prin USB, un HUB se poate dovedi insuficient de puternic. Conectati interfata direct la calculator, mai ales in procesul de troubleshoot.

⇨ Setari sunet

Aplicatii precum Safari, Spotify sau Netflix se vor auzi prin dispozitivul ales in setarile de sunet ale Mac-ului. Deschideti Preferinte de sistem – Sunet si selectati interfata ca dispozitiv principal. Daca nu va apare interfata la dispozitive s-ar putea sa fie o problema legata de cablu sau de driver.

⇨ Setari DAW

Daca intampinati problema doar in DAW (Digital Audio Workstation) nu uitati sa verificati setarile particulare ale aplicatiei respective. Mai departe asigurati-va ca iesirile si intrarile sunt setate corespunzator. In general aceste sunt alese by default.

⇨ Dispozitivul nu este detectat

Daca dispozitivul dvs. nu este detectat in Preferinte de sistem, atunci trebuie sa sapati un pic mai adanc. Mai intai, verificati daca dispozitivul dvs. este detectat in Informatii despre sistem si apoi pe Configurare audio / MIDI utilizand pasii de mai jos. Daca dispozitivul nu apare in informatii despre sistem, aveti o problema hardware. Incercati sa deconectati / reconectati, diferite porturi de pe computer si cabluri diferite pentru ca acesta sa apara.

Dupa ce aparatul dvs. apare in Informatii despre sistem, verificati daca acesta apare si in meniul Audio / MIDI Setup. Daca nu, probabil ca trebuie sa instalati cel mai recent driver. Daca reinstalarea nu a ajutat problema, derulati in jos pana la directiile de Resetare NVRAM.

Un alt mod de a verifica daca interfata audio a fost detectata este de a folosi functia Audio MIDI Setup. Daca interfata dvs. apare in meniul AMS asta inseamna ca dispozitivul este conectat si recunoscut de catre mac, dar s-ar putea sa fie o problema de comunicare intre dispozitive. Pentru a folosi AMS mergeti in Utilitati – Audio MIDI Setup unde puteti localiza interfata dvs. in fila dispozitive audio.

⇨ NVRAM Reset

Daca dispozitivul dvs. nu este inca detectat, exista inca speranta! Resetarile NVRAM clarifica adesea complicatiile temporare de detectare a dispozitivului. Inchideti sistemul si urmati instructiunile de mai jos.

Apasati butonul de pornire de pe Mac-ul dvs., apoi apasati imediat si tineti apasat urmatoarele taste: option + command + P + R

Resetarea NVRAM poate fi sensibila, deci asigurati-va ca apasati simultan tastele si nu le eliberati pana cand nu auziti de doua ori sunet din partea mac-ului. Dupa ce auzi cel de-al doilea sunet, elibereati tastele. Dispozitivul va porni normal. Pentru a spori sansele, dupa ce Mac-ul dvs. a fost pornit, inchideti totul si urmati procedura de pornire. Dupa ce computerul este pornit, derulati pana la sectiunea „dispozitivul nu este detectat” din acest articol si urmariti din nou pasii.

Daca dupa toti acesti pasi interfata nu apare deloc exista posibilitatea ca interfata sa fie avariata. In acest caz interfata trebuie dusa in service.

Interfata audio este conectata dar tot am delay

Cand inregistrati un semnal audio cu interfata dvs., puteti observa o usoara intarziere (delay) in ceea ce priveste sunetul. Acest lucru se datoreaza faptului ca dispozitivul pe care inregistrati (pc/mac/laptop/tableta) are nevoie de timp pentru a prelucra sunetul, ca apoi sa il trimita inapoi prin interfata.

Perioada de timp necesara este controlata in parte de dimensiunea buffer-ului, pe care o puteti seta din setarile driver-ului interfetei. Un buffer mare (ex 1024 de samples) va cauza o latenta destul de mare ce va face inregistrarea unui semnal audio sau MIDI dificila. Utilizarea unei dimensiuni mai mici a buffer-ului (si, prin urmare, obtinerea unei latente mai mici), ofera procesorului dvs. mai putin timp pentru procesarea audio si, prin urmare, CPU-ul trebuie sa munceasca mult mai mult pentru a prelucra semnalul audio in acea perioada de timp. Veti observa cand se lucreaza prea mult, deoarece vor exista probleme cu proiectul audio in care lucrati, cum ar fi pocnituri, intreruperea semnalului si chiar blocarea proiectului. Utilizati un buffer size mic la inceputul unui proiect pentru inregistrari audio sau MIDI, cand nu sunt foarte multe instrumente virtuale sau efecte ce incarca procesorul.

Prin urmare, ajustati dimensiunea buffer-ului pentru cerintele dvs. actuale si nu uitati ca majoritatea interfetelor entry level o sa ofere si cu cel mai mic buffer size latenta, dar care este de multe ori insesizabila.

Cand dau play la proiect cu interfata conectata, acesta merge intrerupt si cu pocnituri

Procesorul si buffer size-ul sunt factorii principali implicati in aceasta problema. Cresteti buffer size-ul din driver-ul interfetei audio gradat pana cand inconvenienta dispare. Daca problema persista s-ar putea sa aveti nevoie de un procesor mai puternic. Pentru o explicatie amanuntita cititi paragraful de mai sus.

Nu imi aud microfonul prin interfata audio

Pentru inceput, verificati ce tip de microfon aveti. Daca microfonul este condensator, aveti nevoie de phantom power (+48v) pentru ca acesta sa transmita semnal audio. Din fericire majoritatea interfetelor audio dispun de phantom power. Porniti phantom power-ul de pe interfata dvs. si setati gain-ul preamplificatorului la ora 12.

Daca problema a fost rezolvata pentru majoritatea aplicatiilor, dar in DAW (Digital Audio Workstation) inca lipseste semnalul, cel mai probabil microfonul nu este setat corespunzator. In general, in orice DAW, setup-ul se face in felul urmator. Setati intrarile interfetei corespunzator din setarile audio. Ce este in program trebuie sa corespunda cu ce este fizic pe interfata. De ex daca interfata are 2 intrari, in DAW trebuie sa apara Input L si Input R. Conectati microfonul in intrarea aleasa de dvs. si armati respectiva intrare din DAW pentru a permite intrarea semnalului.

Daca inca nu primiti semnal verificati daca cablul pe care il folositi functioneaza. Acesta trebuie sa fie XLR – XLR.

In cel mai rau caz, microfonul sau interfata pot fi defecte, se intampla rar, dar nu este imposibil. Puteti verifica daca interfata este defecta prin cuplarea unui alt microfon (ce stiti ca functioneaza) la interfata pe care o aveti. Daca tot nu aveti semnal, apelati la service.

Chitara electrica suna prost cand o folosesc prin interfata audio

Daca utilizati un semnal direct de chitara sau alt instrument electric verificati ca intrarea pe care o alegeti de pe interfata sa fie adecvata. Semnalul direct de la o chitara este un semnal de nivel foarte scazut, care necesita o impedanta mare de intrare, care trebuie transferat in etapele de inregistrare in mod corespunzator, fara pierderi de nivel sau oprirea / subtierea tonului. Asta inseamna ca, chiar daca tipul de conexiune pe interfata se potriveste conectorului cablului de chitara (de obicei, 1/4 ”TS), nu trebuie sa il conectati la o intrare la nivel de linie (sau la una dintre cele combinate Mufe XLR / TRS) cu exceptia cazului in care preamplificatorul are o optiune pentru potrivirea nivelului si impedantei la semnalul de chitara. Unii o fac, de regula, sub forma unui comutator (Hi-Z) care adapteaza o intrare de 1/4 de la nivelul de linie la nivelul instrumentului -„ instrument ”, in acest caz, se refera in mod specific la semnalul care vine direct de pe pickup-urile magnetice ale unei chitare. In mod alternativ, pot exista intrari separate de instrument de 1/4 ”, care vor asigura caracteristicile corecte de castig si impedanta pentru a gestiona corect semnalul de chitara. Daca nu sunt disponibile intrari de instrument adecvate, atunci va fi necesara o cutie DI separata – aveti grija doar sa cumparati un DI potrivit instrumentului dvs.

Instrumentul meu MIDI nu functioneaza prin interfata MIDI

In primul rand, verificati de doua ori daca fiecare cablu MIDI este conectat la porturile corecte. Dispozitivele de intrare, cum ar fi clapele MIDI, vor conecta portul MIDI OUT la portul MIDI IN al altui dispozitiv MIDI. Porturile MIDI THRU se conecteaza la porturile INPUT si vor transmite orice date primite de la portul INPUT al dispozitivului propriu. Problemele legate de configuratia software-ului sunt cele mai frecvente. Pentru instrumente virtuale, asigurati-va ca instrumentul MIDI este selectat ca intrare MIDI si armati pista asociata instrumentului virtual. Daca dispozitivele dvs. MIDI sunt conectate, dar nu declanseaza caracteristicile sau instrumentele corecte, acestea ar putea fi atribuite canalului gresit.

Daca nu aveti rezultate s-ar putea sa fie o problema hardware. Din nou, chiar daca problemele hardware sunt rare, acestea nu sunt imposibile. Verificati daca cablul MIDI este in regula prin inlocuirea sa. Daca problema persista in cel mai rau caz intrarea MIDI este defecta sau iesirea de pe instrumentul MIDI nu functioneaza. In acest caz apelati la service.

Inregistrarile prin interfata audio suna distorsionat

Daca inregistrarile dvs. suna distorsionat cauza numarul 1 este un gain ridicat. Majoritatea interfetelor au o forma de semnalizare vizuala prin led, ce arata culoarea rosie cand gain-ul nu este setat corespunzator. Inainte de o inregistrare testati sursa audio (voce, percutie, chitara etc) cu diferite setari de gain. Nu uitati ca fiecare microfon raspunde altfel la amplificare asa ca modificati gain-ul de fiecare data cand schimbati microfonul.

Este de preferat sa setati gain-ul in asa fel incat sa aveti un headroom (spatiul dintre varful tranzientilor si limita de 0dB) standard de 6dB si sa modificati ulterior din software, dupa bunul plac, semnalul in post-procesare.

Cativa utilizatori au semnalat un sunet distorsionat robotic. Daca aveti aceasta problema, ea este datorata driver-elor Windows. In special pentru acele interfete ce nu folosesc un driver separat cum ar fi Focusrite. Solutia, din pacate, e ca de fiecare data cand sunetul incepe sa distorsioneze sa resetati driver-ul. Driver-ul  se reseteaza automat cand reporniti calculatorul sau cand deconectati si reconectati interfata. O solutie mai eleganta e sa rulati un .bat file. Copiati textul de mai jos intr-un fisier .bat:

net stop audiosrv
net stop AudioEndpointBuilder
net start audiosrv
net start AudioEndpointBuilder

Rulati fisierul ca administrator.

Inregistrarile prin interfata au glitchuri (pocnituri, intreruperi, alte sunete ciudate)

Principala cauza pentru aceasta problema este marimea buffer-ului. Daca doriti sa inregistrati cu o latenta foarte mica, marimea buffer-ului trebuie sa corespunda, dar automat asta va duce la stresarea procesorului. Pentru mai multe detalii clic aici.

Daca sunteti intr-un proiect nou cu o singura pista de inregistrare iar marimea buffer-ului este setata corespunzator dar tot aveti glitchuri in inregistrare va propunem urmatoarele solutii:

  1. Dezactivati din managerul de dispozitive orice alta placa de sunet ce ar putea intra in conflict cu interfata pe care o folositi (ex. placa integrata).
  2. In caz ca aveti crash-uri (blue screens), iar palca de baza pe care o folositi are porturi USB 2.0 si USB 3.0, dezactivati din managerul de dispozitive – universal serial bus controller – porturile USB 3.0 cand inregistrati.
  3. Daca toti pasii de mai sus au fost urmati, dar inca aveti probleme pe anumite proiecte este necesar sa verificati partea software. Incepeti cu DAW-ul, puteti incerca o varianta trial de la un alt DAW asemanator cu al dvs. si sa replicati proiectul pe care il aveti. Daca problema a fost rezolvata inseamna ca DAW-ul pe care il folositi nu este optimizat. Daca problema persista, verificati instrumentele virtuale si plugin-urile pe care le folositi. Dezactivati fiecare plugin unul cate unul pana cand ajungeti la un build stabil. Daca problema a fost rezolvata, dar sunteti dezamagit ca nu mai puteti folosi un anumit plugin sunati la suportul tehnic al producatorului.

NE GASESTI SI PE: