Select Page

Ce echipamente sunt necesare pentru a crea un post de radio online?

Ce echipamente sunt necesare pentru a crea un post de radio online?

Echipamente necesare pentru un radio online

Esti o persoana creativa si nu iti este teama sa te faci auzit si te-ai gandit ca vrei sa ai postul tau de radio online, dar nu stii ce echipamente audio si echipamente de broadcasting iti sunt necesare?

In acest tutorial vom discuta despre tipurile de echipamente necesare pentru a putea transmite muzica online. Acest ghid, speram complet te va invata cum sa gasesti cele mai optime solutii pentru a crea un post de radio online.

DE CE SA AI UN POST DE RADIO ONLINE?

Motivele pentru a avea un post de radio online pot fi multiple, de la promovarea personala a trupei al carui membru esti sau a productiilor proprii, guest mix-uri ale prietenilor DJ sau pur si simplu pentru ca iubesti muzica si vrei sa o imparti cu viitorii ascultatori ai programelor tale muzicale.

Suna simplu si este simplu daca esti o persoana determinata si iti poti canaliza energia, timpul si efortul financiar sa duci ideea la bun sfarsit. In functie de nivelul de la care vrei sa pleci, poti realiza un post de radio online in cateva ore, cateva zile sau in cateva luni.

Solutii la problema sunt multiple, majoritatea fiind la indemana dar depinde de tine, de timpul si fondurile pe care le vei investi in realizarea unui studio de broadcast acasa, pentru mediul online.

In ultimii ani am vazut o crestere exponentiala a utilizarii radio-urilor online, in primul rand datorita popularitatii si cresterii numarului de utilizatori de smartphone-uri ce permit ascultarea fie in confortul casei, in masina sau in timp ce esti pe drum. Daca in trecut eram constransi de tehnologie, astazi popularitatea posturilor radio a crescut cu un numar foarte mare in special in randul audientelor tinere si a persoanelor cu varsta pana in 50 de ani.

CUM FUNCTIONEAZA UN RADIO ONLINE

Toate ca toate, dar e important de stiut ca un post de radio online functioneaza in principiu in 3 etape, dupa cum urmeaza:

Procesul de streaming 2

Sursa – Calculatorul tau devine centrul de comanda pentru transmisii audio catre un server audio dedicat
Serverul – Un server audio dedicat preia transmisia audio si o redirectioneaza catre ascultatori, utilizand serviciul de internet
Ascultatorul – Audientele tale pot proveni din toate colturile lumii, necesar fiind accesul la internet si linkul catre radio-ul tau

Simplu pana aici. 🙂

Ok. Ai aflat principiile de baza ale functionarii unui post de radio online dar care este urmatorul pas pe care trebuie sa il faci pentru a ajunge mai aproape de realizarea proiectului?

ALEGEREA FORMATULUI POSTULUI RADIO ONLINE

Va trebui sa te gandesti asupra detaliilor ce tin de formatul postului tau de radio online, in primul rand asupra transmisiilor. Majoritatea persoanelor aleg muzica, dar exista persoane ce vor sa includa stiri sau emisiuni tematice. Pana la urma, fiecare face ce doreste pentru ca postul ii apartine. Persoanele care asculta decid calitatea continutului.

DIGITALIZAREA FISIERELOR CE URMEAZA A FI TRANSMISE

Urmatorul pas la care trebuie sa ne gandim este cum digitalizam continutul pe care dorim sa il transmitem cu ajutorul postului de radio online?

Atunci cand trebuie sa transpunem muzica de pe CD in calculator vom alege unul din cele mai populare formate digitale existente si anume MP3. Fisierele MP3 sunt printre cele mai populare formate utilizate atunci cand se realizeaza transmisii audio via internet.

Dar si atunci cand transmiti online, trebuie sa te asiguri ca ascultatorul tau primeste un continut cu o calitate audio, la un anumit bitrate. Vom vorbi pe scurt si despre bitrate, pentru ca este important sa stii cate tipuri de calitate audio MP3 exista si cum pot afecta/imbunatati calitatea transmisiilor tale.

Sa vedem:

24 – 32kbps = Calitate radio AM – potrivit pentru emisiuni talkshow, voci, discursuri
48 – 80kbps = Calitate radio FM – calitate decenta la transmisii muzicale
92 – 128kbps = Calitate CD  – nivel potrivit pentru transmisii muzicale
192kbp – 320kbps = Calitate excelenta audio – nivel superior pentru transmisii muzicale

Calitatea audio pe care o vei selecta pentru postul de radio este importanta nu numai pentru ascultator ci si pentru bugetul general pe care il vei avea la dispozitie, deoarece aceasta afecteaza in primul rand dimensiunea fisierelor pe care o transmiti pe internet, putand creste costurile generale si costurile lunare ale serverului si a benzii de internet pe care o detii.

Altfel spus, cu cat calitatea audio a fisierului MP3 ce urmeaza a fi trimis catre server este mai mare, cu atat banda pe care serverul tau o imparte cu ascultatorii va fi mai mare, o banda larga de internet avand costuri mai mari.

DREPTURI DE AUTOR SI LICENTE COMERCIALE

Un alt aspect de care trebuie sa tii cont atunci cand planifici realizarea unui post de radio online este dreptul sau licenta de transmisie a muzicii comerciale in mediul online.

Daca esti producator muzical sau iti promovezi muzica proprie cu ajutorul radio-ului nu vei fi afectat de acest lucru deoarece drepturile de autor iti apartin. Atunci cand vrei sa transmiti muzica de tip comercial asupra caruia nu ai niciun drept de utilizare va trebui sa te documentezi si sa procedezi in consecinta.

Inainte sa te apuci de realizarea unui radio online iti recomandam sa te documentezi asupra drepturilor de autor si dreptul de folosinta al muzicii pe Google cat si la autoritatile competente.

SETAREA UNUI SERVER AUDIO SI IMPORTANTA ACESTUIA

Posturile de radio ce transmit via FM/AM functioneaza cu ajutorul antenelor transmitand in frecvente autorizate si platite pentru emisie, pe cand un post de radio online functioneaza cu ajutorul unui server de broadcast ce poate fi setat online.

Pentru realizarea unui server radio online ai in primul rand nevoie de un serviciu de hosting al serverului si o banda de streaming suficienta pentru toti ascultatorii tai. Spre exemplu, o conexiune stabila pentru 100 de ascultatori simultani ai postului de radio online necesita o banda alocata undeva intre 10 si 20 Mbps.

Cu cat numarul ascultatorilor este mai mare, cu atat banda de streaming necesara este mai mare, automat existand si un cost de intretinere mai mare. Si aici va trebui sa te documentezi, deoarece un server dedicat poate avea costuri diferite in functie de furnizorul de internet, acesti factori fiind atribuiti specificatiilor precum memoria, spatiul de stocare etc. De regula, banda de streaming se calculeaza in functie de cat de frecvent transmiti online, in baza numarului de ascultatori estimat si al celui real.

Streaming calculator

 

Serverul online pentru streaming radio poate fi realizat in regim propriu dar necesita un timp mai mare de setup si necesita cunostinte avansate, sau poate fi inchiriat de la un provider hosting si servicii internet. Printre cele mai populare protocoale utilizate pentru realizarea unui post radio online sunt cele oferite de Shoutcast. Ascultatorii se pot conecta la server fie utilizand linkul direct, directoare de posturi radio precum TuneIn sau iTunes sau via website-ul postului de radio cu ajutorul unui player dedicat.

In functie de destinatia finala de utilizare un server web pentru radio poate fi optimizat pentru sesiuni live, sesiuni automatizate sau sesiuni combinate, live cu automatizare automata a programelor.

SOFT PENTRU BROADCASTING

Shoutcast Radio cu Winamp 2

Softurile de broadcasting pot fi gasite atat in versiuni ce nu costa bani cat si in versiuni platite ce au fie un cost de achizitie general fie un cost lunar de mentenanta. Recomandarea este sa iti selectezi softul de broadcasting in functie de optiunile pe care le doresti pentru postul tau de radio, deoarece un software free este destul de limitat comparativ cu versiunile platite ce au functii avansate de management media, capabilitati de mixaj, automatizari programe etc.

Printre cele mai populare softuri gratuite putem enumera:

Winamp (Windows)
Radio DJ (Windows) – soft romanesc ce a fost folosit pentru olimpiada de la Sochi din 2014
Nicecast (Mac)
Playt Live (Windows)
Direttore (Windows)
Altacast (Windows)
BUTT (PC/Mac/Linux)

Printre cele mai populare softuri platite putem enumera:

SAM Broadcaster
RadioBOSS
Virtual DJ Pro

Alege softul de broadcasting potrivit pentru necesitatile tale, deoarece ai o multitudine de optiuni ce pornesc de la cele mai simple pana la cele mai complexe softuri pentru broadcast online. In cazul in care esti incepator in lumea radio-ului si nu ai un buget constant, alege o versiune fara costuri deoarece aceste softuri iti ofera tot ceea ce ai nevoie pentru a putea intretine un post de radio online.

Daca ai ajuns la un numar foarte mare de ascultatori, probabil o varianta inteleapta ar fi sa alegi o versiune de soft platita, customizata pe nevoile tale, desi marea majoritate a softurilor gratis ofera suficiente functii in cat sa te poti descurca. Decizia pentru cea mai buna solutie de broadcasting iti apartine.

CE TIPURI DE MICROFOANE SUNT NECESARE PENTRU BROADCAST?

Un microfon extern, separat de cel cu care calculatorul tau este prevazut este mai mult decat indicat atunci cand doresti sa aduci radio-ul la un nivel profesional. Diferenta intre un microfon inclus in calculatorul tau si un microfon dedicat pentru broadcast este majora, calitatea sunetului redat fiind infinit mai buna decat cea oferita de microfonul standard al PC-ului.

Cum functioneaza un microfon?

Simplu. Atunci cand un instrument muzical sau vocea omului emite sunete, capsula microfonului ce contine o diafragma transforma undele in impulsuri electrice, ce sunt redate ulterior pe difuzoare in boxe.

Ce tip de microfon imi trebuie?

  • Microfoane analog – XLR

Microfoanele analog se impart in 3 categorii mari, atunci cand sunt clasate dupa principiul de functionare – microfoane dinamice, microfoane condenser sau microfoane ribbon. Atunci cand sunt folosite pentru inregistrari in studio sau transmisii broadcast, cele mai des utilizate microfoane sunt cele de tip condenser deoarece acestea sunt potrivite pentru toate tipurile de voce, fiind ajutate de acustica controlata a studio-ului radio.

Ce microfoane sa alegem

 

Asta nu inseamna ca nu poti folosi un microfon de tip dinamic sau ribbon, doar ca microfoanele dinamice sunt potrivite mai mult vocilor puternice iar cele ribbon sunt excelente dar sunt foarte sensibile si scumpe.

Totodata, microfoanele condenser pot fi utilizate si in regim de live broadcast, atat pentru voce cat si pentru instrumente muzicale. De stiut este faptul ca microfoanele vocale pentru studio de tip condenser se gasesc intr-o multitudine de forme si marimi, diferentele majore intre ele fiind calitatea acustica redata si pretul acestora. Un microfon scump nu iti garanteaza neaparat calitatea acestuia, dar in marea majoritate a cazurilor, alegerea microfonului potrivit pentru vocea ta este esentiala.

Vocea este elementul tau de prezentare, atunci cand postul tau de radio are un numar generos de ascultatori, iar cu cat este mai bine redata cu atat mesajele pe care le vei transmite vor fi mai incisive si mai percutante. Microfonul este un echipament necesar in orice studio, iar printre criteriile de selectie se mai pot numara factori precum: tipul de diafragma, caracteristicile polare ale microfonului, sensibilitatea acestuia, raspunsul in frecventa cat si impedanta microfonului.

Preturile acestor tipuri de microfoane variaza, in functie de brandul care le produce, tipurile de materiale folosite pentru producerea lor, caracteristicile acestora etc. Un microfon condenser bun pentru broadcasting cu diafragma mare poate costa cateva sute de euro, iar in cazul in care acest buget il depaseste pe al tau poti lua oricand in considerare si versiunea unui microfon USB.

Avantajele microfoanelor analog sunt majore, datorita posibilitatii de conectare al acestora la un recorder Stand-Alone, la interfete audio dedicate ce au pre-amplificatoare si convertoare analog-digital sau digital-analog de calitate, sau posibilitatea de conectare cu mixere, in special atunci cand sunt necesare mai multe microfoane.

Blue spark digital

 

  • Microfoane USB

Pe langa microfoanele condenser traditionale, ce au conexiune XLR exista mai nou si o alta posibilitate ce are un pret mai mic de achizitie sub forma microfoanelor USB. Aceste microfoane sunt dedicate podcasturilor si transmisiilor pe internet iar calitatea pe care o ofera este mai mult decat suficienta in special atunci cand esti la inceput cu postul tau de radio.

Desi microfoanele USB nu reprezinta un tip al acestora, acestea castiga popularitate in randul persoanelor ce produc continut pentru internet precum vloggeri, bloggeri, podcasteri etc. Si aici exista o varietate mare de microfoane, acestea avand preturi de pornire de la cateva zeci de euro pana la cateva sute, in functie de specificatiile pe care le incorporeaza si brandul care le produce.

Microfoanele USB au in principal avantajul ca nu necesita o interfata audio externa, avand posibilitatea sa inregistrezi imediat ce le-ai scos din cutie. Poti conecta un microfon USB la calculator si poti incepe inregistrarea (unele microfoane USB necesita instalarea driverelor si a softurilor de inregistrare). Un al doilea avantaj este reprezentat de pretul acestora, un microfon USB bun putand fi achizitionat la un pret putin peste 100 de euro, fiind un avantaj pentru persoanele ce nu dispun de bugete mari pentru echipamente scumpe.

Dar trebuie sa tii cont ca un microfon USB nu poate fi conectat la un mixer audio, nu poate fi conectat la procesoare de broadcast iar atunci cand doresti sa folosesti mai mult de un microfon USB, acest lucru poate fi extrem de dificil.  Indiferent ca alegi un microfon de tip condenser XLR sau un microfon condenser USB, tine cont de specificatiile acestuia si nu te sfii sa pui intrebari pe forumuri sau online.

Cu ajutorul microfoanelor profesionale poti realiza jingle-uri de efect, poti realiza emisiuni, poti tine discursuri sau poti realiza inregistrari ce pot fi re-transmise ulterior. Numarul de microfoane necesare in studio este dat in primul rand de marimea acestuia cat si de numarul de utilizatori efectivi pe care ii vei avea in cadrul emisiunilor produse de tine.

Te-ar putea interesa si: Totul despre microfoane – Ghid complet

CE ACCESORII DE MICROFOANE MAI POT CUMPARA PENTRU STUDIO-UL RADIO?

In momentul in care ai decis pe ce model de microfon vei merge in studio-ul radio-ului tau, trebuie sa tii cont ca exista cateva accesorii pentru acestea ce ajuta atat la manevrarea usoara cat si la imbunatatirea calitatii sunetului redat de microfon.

DST260.0-750x750Stativ pentru microfon – de regula, stativele necesare pentru un studio radio sunt cele de tip brat pentru microfon, ce pot fi reglabile pe inaltime si pot fi pozitionate aproape de gura vorbitorului, fara ca acesta sa fie deranjat in vreun fel. Stativul de microfon este necesar in orice studio, iar printre cele mai folosite stative sunt cele de tip stativ de microfon de masa sau stativ de microfon brat reglabil pe inaltime.

Cumpara stative de microfon aici.


shockmount microfonShock-mount pentru microfon
– acest sistem absoarbe vibratiile si zgomotele produse de functionarea microfonului si de lovirile accidentale si ajuta la imbunatatirea calitatii generale a sunetului. Sistemul shock-mount izoleaza microfonul de zgomotele transmise mecanic. Sistemul shock-mount se foloseste cu precadere in studio-urile de inregistrari, unde imbunatatirea calitatii audio primeaza.

Cumpara sisteme shock-mount aici.

Pop-filtru microfonPop-filtru pentru microfon – se monteaza cu usurinta pe un stativ de microfon pentru a proteja microfonul de saliva si plozive, fara sa afecteze in vreun fel integritatea sunetului ci dimpotriva, sa o imbunatateasca. Pop filtrele au dimensiuni diferite in functie de tipul de microfon ales, pot fi construite din panza sau metal sau pot fi duale (contin si pop filtru metalic si de panza) si contribuie la protectia microfonului cat si la imbunatatirea generala a sunetului redat.

Cumpara pop filtre aici.

Windscreen microfonWind-screen sau paravant – aceste accesorii sunt de regula realizate din burete sau blana sintetica si sunt elemente foarte importante ce au un impact pozitiv sau negativ in performantele tale acustice. Acestea actioneaza intr-un mod in care filtreaza sunetele POP, sunetele respiratiei sau umezeala sa ajunga la microfon, imbunatatind calitatea generala a microfonului. Totodata, un paravant pastreaza microfonul curat de praf si saliva, in timp ce o grila metalica il protejeaza in cazul in care acesta este trantit accidental.

Cumpara wind-screen aici.

Ecrane de difuzie – ecranul de difuzie este foarte important, in special atunci cand transmiti live dar nu ai un „borcan” sau un studio izolat din punct de vedere fonic si acustic. Calitatea generala a sunetului este afectata de materialele prezente in camera de transmisie, de la materialul din care este realizat tavanul, pana la materialele utilizate pentru pardoseala.

Avantajul unui ecran de difuzie sau a unei bariere de sunet consta in faptul ca nu trebuie sa izolezi o camera intreaga din punct de vedere acustic, putand amplasa microfonul in spatele acestuia si sa fii gata de transmisie.

ecrane de difuzie

Un ecran de difuzie functioneaza pe principiul de absorbtie si difuzie al undelor sonore, fara a le reflecta inapoi sau pe lateralul microfonului pentru ca acestea sa fie captate si sa strice calitatea generala a acestuia. Odata captate, aceste sunete nedorite sunt anulate aducand beneficii majore sunetului inregistrat sau sunetului live.

Cumpara ecrane de difuzie aici.

CE CASTI DE BROADCAST SA CUMPAR?

Casti monitorizare

In primul rand trebuie sa stii ca atunci cand inregistrezi sau transmiti vocea in regim live via radio online nu este indicat ca monitorizarea sa se faca cu ajutorul monitoarelor de studio deoarece nu iti doresti ca microfonul sa capteze sunetul generat de boxe. Este mai mult decat important ca monitorizarea sa se faca cu ajutorul castilor de broadcast, deoarece atunci cand inregistrezi voci, jingle-uri sau pur si simplu tii emisiunea radio mediul acustic sa fie curat.

Daca ai face monitorizarea cu ajutorul monitoarelor de studio in momentul in care inregistrezi emisiunea, calitatea sunetului inregistrat va scade dramatic iar daca asta nu reprezinta o problema, trebuie sa stii ca poti crea un loop feedback ce iti poate cauza deficiente auditive si iti poate strica echipamentele pretioase. Monitorizarea pentru radio se face doar cu ajutorul castilor dedicate pentru broadcast.

Castile potrivite pentru broadcast sunt cele inchise, circumaurale (ce acopera urechea in totalitate pentru a preveni scurgerile de sunete nedorite catre microfon). Atunci cand in studio se afla mai mult decat o singura persoana ce necesita casti pentru monitorizare, semnalul castilor se poate imparti cu ajutorul unu amplificator de casti ce iti permite sa conectezi una sau mai multe perechi de casti la aceeasi sursa.

Totodata, un amplificator de casti bun iti va permite sa cresti sau sa cobori volumul acestora in mod independent, pentru ca fiecare utilizator sa isi seteze nivelul dorit de monitorizare.

Castile de monitorizare pot fi in mai multe versiuni:

  • casti de monitorizare pe o singura ureche
  • casti de monitorizare pe ambele urechi
  • casti de monitorizare cu microfon

CE INTERFATA AUDIO IMI TREBUIE PENTRU UN POST DE RADIO?

Ce interfata sa alegem

 

Atunci cand ai decis sa utilizezi un microfon analog XLR in setup-ul tau de radio va trebui sa alegi o interfata audio. Inainte de asta insa, va trebui sa iti raspunzi la cateva intrebari pentru a putea determina numarul de canale pe care il vei folosi, functiile de care ai nevoie cat si bugetul pe care il ai alocat pentru acest segment.

Interfetele audio permit conexiunile microfoanelor sau a altor echipamente audio la calculator convertind semnalul analog intr-unul digital via USB, FireWire,Thunderbolt sau PCI Express. Totodata, o interfata audio functioneaza si in mod invers, converting un semnal digital in semnal analog pentru a putea fi redat pe monitoare sau casti de monitorizare.

Comparativ cu placile audio ce sunt integrate intr-un calculator ce au una sau doua intrari si iesiri si o calitate nu tocmai potrivita pentru inregistrari profesionale, o interfata audio externa iti ofera multiple conectivitati cu alte echipamente cat si posibilitatea de conexiune cu instrumente muzicale, ce pot fi un plus atunci cand iti inviti prietenii ce au trupa sa faca o sesiune live pe radio.

In functie de complexitatea studio-ului broadcast, poti alege o interfata audio cu 2, 4, 6, 8, 12, 24 intrari. Totul depinde de ceea ce vrei sa inregistrezi. Daca esti doar tu in studio si nu vei avea niciodata mai mult de doua microfoane functionale simultan, fara sa conectezi si alte echipamente audio sau instrumente muzicale o interfata audio cu 2 canale este mai mult decat necesara. Trebuie sa tii cont si de preamplificatoarele interfetei audio ce trebuie sa aiba Phantom Power, in special atunci cand utilizezi microfoane analog XLR condenser.

Daca planifici ca in studio-ul tau de broadcast sa poti sustine o trupa intreaga impreuna cu instrumentele aferente, va trebui sa iei in considerare o interfata audio ce poate acoperi toate canalele necesare ca acea trupa sa tina un live in studio.

Te-ar putea interesa si: Top 13 interfete audio pana in 1000 de lei

In cazul in care te-ai hotarat asupra unui microfon USB, o interfata audio externa nu mai este necesara deci poti taia de pe lista de cumparaturi aceasta pozitie.

CE TIPURI DE PROCESOARE SUNT NECESARE PENTRU MICROFOANE?

Atunci cand pui pret pe calitatea redata ideea de a avea un procesor pentru microfon este de luat in calcul, in special daca vrei sa imbunatatesti transmisiile si calitatea generala a programelor tale. Alegerea corecta a procesoarelor este esentiala atunci cand urmaresti sa ai un sunet clar si curat pe care il transmiti online.

Un procesor de microfon ajuta la imbunatatirea prezentei vocii, aducand claritate si caldura acesteia. Majoritatea procesoarelor de microfon elimina totodata si zgomotele de fond nedorite. Un procesor dedicat pentru broadcast ofera conversii din analog-digital in digital-analog, au o rata de samplare configurabila si incorporeaza o multitudine de setari ce pot fi programate dupa plac. Instalarea unui procesor audio insa, necesita cunostinte avansate de programare.

Procesarea semnalului audio poate fi impartita in 3 categorii:

  • Procesoare de ton
  • Procesoare de dinamica
  • Procesoare de efecte

1. Procesorul de ton numit si egalizator (EQ) este folosit de regula pentru a imbunatati sau atenua nivelul anumitor benzi de frecvente, ajustand astfel balanta tonala. Egalizatoarele sunt utilizate in special pentru a atinge sunetul dorit si pentru suprimarea feedback-ului. Egalizatoarele pot fi de doua feluri: grafice sau parametrice.

EQ grafic

Egalizatorul grafic ofera posibilitatea utilizatorului sa controleze nivelul gain-ului al unui semnal audio cu ajutorul unor slidere si controale grafice, putand corecta raspunsul in frecventa cu usurinta in functie de necesitati. Acesta este configurat sa iti ofere un display grafic al curbei frecventelor.

EQ parametric

Egalizatorul parametric are mai multi parametri de control pentru filtre diferite ce pot fi aplicate semnalelor audio si se foloseste pentru controlul fin asupra semnalului. In majoritatea cazurilor, un egalizator parametric are potentiometre rotative.

2. Procesorul de dinamica este un procesor gandit sa modifice dinamica semnalul audio si poate fi de mai multe tipuri precum Compressor, Limiter, Noise Gate, Xpander si Ducker fiecare avand diferite roluri ce imbunatatesc calitatea generala a sunetului redat.

Compresorul indeplineste rolul de pastrare al nivelul semnalului audio comprimand orice semnal care depaseste pragul unui preset permitand ajustarea nivelului pragului sau a ratiei de compresie. Acest lucru se dovedeste util atunci cand vocea sau instrumentul isi schimba dinamica de la un nivel coborat la un nivel superior. Prin compresarea semnalului se previn distorsiunile, sunetul final fiind imbunatatit considerabil. Printre cei mai importanti parametri ai unui compresor sunt Threshold (nivelul de semnal care declanseaza compresia), Ratio (rata de compresie) si Output Gain (cresterea volumului).

Compressor - limiter

Limitatorul opreste si limiteaza aparitia distorsiunilor atat in semnalul analog cat si in cel digital, blocand iesirea semnalului sa depaseasca o valoare predeterminata. Spre exemplu, un sistem de boxe active include un limitator ce ofera protectie impotriva suprasarcinii sau aparitia distorsiunilor, nepermitandu-le acestora sa depaseasca anumite praguri ale semnalului de iesire. De regula, un compresor si un limitator iti ofera posibilitatea sa definesti semnalul asa cum il doresti.

Noise Gate se foloseste pentru a indeparta semnale audio ce au valori sub pragul indicat Threshold. Daca il comparam cu un compresor ce comprima orice semnal ce depaseste pragul Threshold, Noise Gate-ul functioneaza exact opus, atenuand semnalele ce sunt sub Threshold.

Ducker este o functie ce reduce nivelul semnalului unui canal sau al unui grup de canale atunci cand un semnal de intrare este detectat intr-un canal specific (precum microfon). Aceasta functie este utila in special atunci cand ai o emisiune muzicala dar vrei sa intervii asupra mixului muzical cu vocea (sa faci un anunt, o dedicatie, etc). Cand functia Ducker este activata, vocea va intra automat peste muzica de fond, nivelul acesteia fiind redus automat pentru a permite vocii sa apara in prim plan facand anunturile usor de auzit. In cazul in care nu se foloseste, nivelul muzical va fi acelasi cu nivelul microfonului iar anuntul va fi foarte greu de auzit, deoarece muzica are acelasi volum. 

3. Efecte de ambianta – sunt folosite pentru crearea unor senzatii spatiale acustice si sunt definite de folosirea Reverb-ului sau al Delay-ului. Utilizarea Delay-ului si a Reverb-ului in mixajele broadcast este vitala deoarece aceste doua metode de procesare a semnalului aduc un sunet distinct si imbunatatesc calitatea generala a transmisiei broadcast.

Reverb-ul este reprezentat de multiplicarea naturala sau electronica a sunetului sursa cu ajutorul reflectiilor acustice si a procesarii electronice si este utilizat la scara larga pentru a „umple” vocea, conferindu-i acesteia o senzatie spatiala, mult mai calda decat sunetul de baza. Reverb-ul apare in mod natural, spre exemplu atunci cand stai intr-o pestera si produci un zgomot sau vorbesti. Prima data, urechea ta va percepe sunetul pe care il generezi, apoi vei auzi ecourile generate de pereti, pardoseala si tavan.

Reverb-ul poate fi de multe feluri pentru a simula diverse medii acustice precum: Hall (simuleaza reverberatiile gasite intr-o sala de dimensiuni mari), Stage (simuleaza reverberatiile gasite pe scena sau intr-o camera mai mica decat o sala) Room (simuleaza reverberatiile gasite intr-o incapere de dimensiuni mici si medii) Plate (simuleaza reverberatiile unei placi metalice si este eficienta atunci cand este folosita impreuna cu voci), Cathedral (simuleaza reverberatiile ce apar intr-o catedrala) etc.

Delay-ul sau ecoul este inrudit cu reverb-ul deoarece primul ecou pe care il auzi se datoreaza efectului de ambianta numit Delay in timp ce urmatoarele ecouri sunt considerate reverberatii.

Procesoarele de care am discutat mai sus sunt procesoare ce au de regula functia de a modifica un singur semnal precum vocea sau instrumentele muzicale si sunt folosite de obicei inaintea sumatorului mixerului. Asta inseamna ca lantul electronic al unui semnal audio ar fi de forma:

Microfon > Preamplificator microfon > Procesor de ton > Procesor de dinamica > Sumatorul mixerului > Iesire finala mixer

Daca preamplificatorul si sumatorul mixerului au un loc bine definit lantul electronic procesoarele de dinamica si de ton pot fi inserate acolo unde este nevoie.

CONCLUZIE

Dupa cum am spus la inceputul acestui articol, un post de radio online se poate realiza cu usurinta doar cu ajutorul unui calculator si al unor softuri de broadcast ce pot fi gasite in versiuni fara costuri online si fara necesitatea vreunui echipament audio. Pentru persoanele care doresc sa depaseasca acest nivel insa, informatiile prezentate mai sus se pot dovedi utile si eficiente in procesul de intelegere al echipamentelor si al modalitatilor de functionare al acestora in setup-ul unui radio online.

In functie de bugetul disponibil, timpul existent si pasiunea de care dai dovada pentru acest subiect, realizarea unui post radio online poate trece de la un nivel amator la un mod de viata si un mod de a te intretine.

Un post radio online poate fi realizat in decursul timpului, echipamentele achizitionate initial putand avea un cost de cateva sute de euro pentru un setup adecvat pasionatilor pana la cateva sute de mii de euro pentru un setup profesional.

2 Comments

  1. Sandu Petre

    Hey, bun articolul. Mi-a luat ceva sa il termin 🙂 Keep up the good work.

  2. Radio

    Mișto articolul, folositor. Bravo. Problema e că softurile nu prea mai sunt gratuite și nici cele plătite nu se descurcă prea bine… În 2020 este totuși dificil să deschizi un radio online din pricina softurilor. Ai putea crede că e ușor, că totul funcționează perfect… Ei bine, nu!