Select Page

Cum sa folosesti backing track-uri pe scena

Cum sa folosesti backing track-uri pe scena

Introducere

In ziua de astazi trupele si actele solo se confrunta din ce in ce mai des cu urmatoarea dilema: Sa foloseasca sau nu backing tracks intr-un show live. Pentru cei curiosi „backing tracks” inseamna sectiuni pre-inregistrate dintr-o piesa iar acestea pot varia de la efecte sau tobe electronice la vocale sau instrumente. Adica playback? Intr-un fel, dar implicatiile sunt mult mai complexe si de obicei veti gasi backing tracks in numeroase contexte cu scopul de a sustine un act live. Prin urmare, acestea devin o unealta a muzicianului vs simularea sau mimarea unui act live in cazul playback-ului. Am putea sa vorbim mai mult despre cat de onesta, morala sau justa este folosirea unui sistem de backing track-uri, insa acest articol se rezuma la a fi un ghid ce serveste muzicianului care alege sa foloseasca o astfel de solutie. Daca totusi doriti o dezbatare buna pe aceasta tema va sugeram videoclipul postat de youtuber-ul Adam Neely.

Beneficii vs Minusuri

Inainte de a trece la specificatiile tehnice, e bine sa ne formam o idee generala in legatura cu costurile si beneficiile unui astfel de sistem in actul dvs. Pe cat de mult sunt „acuzati” cei ce folosesc backing track-uri ca muncesc mai putin, o sa observati ca de fapt investitia ca timp, stresul asociat si chiar investitia financiara pentru multi o sa fie motive bune sa nu isi bata capul. Cu toate acestea precizate, haideti sa vedem beneficiile vs minusurile.

Beneficiile introducerii unui sistem ce va permite backing track-uri in show-ul dvs.

  • Momente live ce suna mult mai bine – De la efecte la synthuri la care nu aveti acces ca hardware, folosirea track-urilor va poate imbunatati spectacolul prin redarea acestor inregistrari in timpul show-ului.
  • Un sunet plin, fara a angaja alti muzicieni – Angajarea unor muzicieni suplimentari este costisitoare si necesita mai mult timp pentru repetitii, dar totodata nu vreti sa renuntati la aranjamentele pieselor. Ce faceti? Puteti obtine un sunet mai mare fara sa va mariti bugetul prin trackuri.
  • Un membru al trupei nu poate sa ajunga la concert – Suntem oameni, urgente pot aparea oricand si sunteti nevoiti sa anulati un show pentru ca un membru din trupa nu poate ajunge la eveniment. Asta deobicei e o mare pierdere. Relatiile cu organizatorii se pot slabi, iar financiar pierderea unui show important poate sa fie o lovitura grea. Atata timp cat nu va lipseste frontman-ul backing track-urile va pot salva, iar concertul poate continua!
  • Aranjamente pre-programate extinse – Spectacolele live sunt menite sa uimeasca; track-urile iti ofera capacitatea de a face asta. Creativitatea dvs. este nelimitata si, prin urmare, cu un sistem bine pus la punct puteti crea orice puteti visa, puteti sa introduceti elemente narative, sound design, sau sa creati momente interactive cu publicul.
  • Repetitii mult mai organizate – Prin folosirea metronomului puteti sa va programati in avans asa numitele „cue tracks” care va vor anunta din timp ce sectiune a cantecului urmeaza. Bonus, daca vreti sa repetati o sectiune specifica a unui cantec, doar folositi markere si sariti automat in locul dorit.
  • Sincronizarea audio-vizuala – ca tot vorbeam de menirea ca un show sa uimeasca, un live reusit este de multe ori acompaniat de un vizual ce pune in valoarea muzica. Pentru sincronizari audio-vizuale perfecte backing track-urile sunt o necesitate.

Minusurile introducerii unui sistem ce va permite backing track-uri in show-ul dvs.

  • Dependenta de aranjament – Odata cu trackurile show-ul se transforma intr-o piesa de teatru ce trebuie foarte bine executata. Orice scapare, fie ca vorbim de o iesire din ritm sau anticiparea gresita a unei sectiuni poate da peste cap totul si revenirea in piesa nu se face la fel de lin ca in mod normal. Improvizatiile trebuie tinute la minim, sau trebuie sa preprogramati un timp pentru improvizatie. Totul devine foarte calculat.
  • Setup-ul dureaza mult mai mult – Timpul de soundcheck se dubleaza pentru a va asigura ca totul este in regula.
  • Probleme tehnice – Majoritatea celor ce folosesc un astfel de sistem povestesc cu groaza de momentele din timpul unui show in care sistemul lor de backing tracks a avut erori, a sarit o parte sau pur si simplu a cedat. Trebuie sa aveti un scenariu pentru planul B si sa va ganditi in avans ca lucrul cel mai rau se poate intampla oricand dar o sa reusiti sa stapiniti problema.
  • E un proces lung de invatare – De cele mai multe ori, cu cat este mai complex sistemul de backing tracks, cu atat o sa va ia mai mult sa il inglobati in show-ul dvs. si sa il folositi cu lejeritate.

Cel mai comun sistem pentru backing track-uri

Laptop – interfata audio – sistem de monitorizare – DI stereo – DAW.

Inima acestui sistem popular o reprezinta laptopul si interfata. Majoritatea muzicienilor prefera sa foloseasca un MacBook Pro ca laptop, datorita stabilitatii mai bune, dar daca aveti un laptop pe Windows, de incredere, incercati-l la repetitii de cateva ori si vedeti cum ruleaza. Ce e cert este ca laptopul trebuie sa fie performant, iar in timpul spectacolului trebuie sa ramana aerisit, ferit de soare si sa folositi incarcatorul lui pentru a-l alimenta constant.

Interfata trebuie sa fie la fel de stabila, iar daca doriti sa ii folositi preampurile nu neglijati latenta. Brand-urile sunt diverse, am vazut de la MOTU la Focusrite. Recomandarea in plus pentru interfata este sa achizitionati din start o interfata cu 4 iesiri, intrucat aceasta va ofera mai mult control si posibilitatea unui sunet mai bun. De ce? In primul rand puteti sa va trimiteti trackurile stereo catre mixer, este posibil, evident si daca aveti 2 iesiri, dar asa renuntati la click-track pentru monitorizarea in ear (asta ar putea functiona daca aveti tobele pe trackuri pre-inregistrate). Mai mult, daca trackurile ocupa 2 iesiri, click-track-ul pentru monitorizare o iesire, asta va lasa in plus cu o iesire. Puteti astfel sa separati instrumentele joase care tind sa fie mai pretentioase si dependente de camera in care se afla pentru a suna mai bine, intrucat inginerul de sunet va avea mai mult control asupra mixului.

Pentru sistemul de monitorizare cea mai simpla si ieftina varianta este sa cumparati un preamp de casti pentru o trupa (poate sa fie si cel mai ieftin atata timp cat isi face treaba, dar nu uitati ca trebuie sa fie solid intrucat o sa fiti cu el pe scena) impreuna cu prelungitoare de casti tata-mama de 6-10m ce sunt foarte accesibile ca pret. Mai avem nevoie de casti. Normal, o pereche de casti precum SHURE SE215-CL ar fi o recomandare standard, dar pentru ca momentan ne axam pe simplitate, puteti sa folositi linistiti orice pereche de casti pe care o aveti atata timp cat sunteti confortabil cu ea. Ok, momentan va auziti click-ul si backing track-ul, dar nu va auziti pe voi insiva. Asta pentru ca aveti nevoie sa folositi un Aux send din mixer-ul principal catre un preamp de casti cum ar fi BEHRINGER P1. Bun, acum ca am trecut peste varianta de buget, pasul urmator pentru acest setup este sa folositi monitorizare wireless. Avantajul este ca scapati de grija cablurilor si prin urmare aveti posibilitatea sa va miscati mai mult pe scena si sa aratati mai bine. Desigur aceasta varianta necesita mai multe iesiri in relatie cu cati membri sunt in trupa dvs.

Pentru DI Stereo nu sunt multe de zis. Va recomandam un dispozitiv precum PALMER Pan 04. Folositi 2 cabluri TRS pentru a scoate semnal din interfata audio, conectati cablurile TRS la DI si apoi mergeti cu 2 cabluri XLR catre consola. Gata cu partea hardware!

Acum sa ne indreptam catre DAW (Digital Audio Workstation). Pentru live-uri detasat cel mai popular DAW este Ableton Live 10. Acum, daca se intampla sa aveti alta licenta de DAW si vi se pare ca Ableton este o investitie in plus, in cea mai mare parte aveti dreptate. Pentru inceput daca doriti doar trackuri si un click orice DAW este capabil fara nicio problema sa indeplineasca aceast task, doar asigurati-va ca build-ul este unul foarte stabil. Pe de alta parte daca doriti sa incorporati live looping, automatizari de instrumente, lansare de clipuri in timp real, recomandam sa investiti intr-un DAW destinat spectacolelor live precum Live 10 sau Digital Performer.

Pregatirea backing track-urilor

Pentru pregatirea backing track-urilor minim o persoana din band trebuie sa fie responsabila cu premix-ul lor si cu aranjamentul lor. Dupa ce ati terminat backingtrack-urile din DAW si ati pus toate efectele necesare, exportati-le pentru a salva din puterea procesorului si aranjati-le corespunzator si ordonat intr-o sesiune noua. Puteti sa le exportati intr-un fisier stereo sau canale separate, depinde de cate iesiri aveti sau daca credeti ca o sa mai fie nevoie de niste mici modificari la fata locului. Acum din DAW-ul pe care o sa il folositi pe scena impartiti trackurile pe 2 iesiri care o sa arate asa 1/2 si 3/4. De obicei gasiti aceasta functie in Song setup sau in Preferinte.

Controlarea sistemului pe scena

Aici totul poate sa fie atat de simplu precum apasarea tastei space de pe laptop sau atat de complicat precum 2 midi controllere care indeplinesc o groaza de functii. Haideti sa luam calea de mijloc. Sa spunem ca vreti sa puneti laptopul undeva ascuns si sa folositi un MIDI pentru a lansa piesele si a naviga intre piese, foarte simplu. In ableton totul este alocabil, prin urmare puteti sa folositi ceva foarte mic precum un AKAI LPD8 V2 pentru aceasta operatie. Un pad poate sa ia rolul butonului play iar alte doua paduri pot lua rolul unor sageti stanga dreapta. va mai raman chiar 5 paduri si 8 fadere pentru alte operatii, cerul e limita!

Optimizarea soundcheck-ului

Dupa implementarea unui astfel de sistem, soundcheck-ul trupei va dura exponential mai mult. E ca si cum introduceti un nou membru multi-instrumentalist in trupa care este foarte pretentios. De aceea pentru ca toate lucrurile sa mearga cum trebuie asigurati-va ca aveti urmatoarele:

  • secretul succesului: punctualitatea – poate ceva evident, dar atat de usor uitat, daca vreti cel mai bun show posibil, aveti nevoie de un soundcheck corespunzator. Daca sunt mai multe trupe implicate, e cu atat mai important.
  • cabluri si accesorii in plus – chiar daca ati discutat cu tehnicul clubului si sunteti siguri ca aveti tot ce va trebuie, orice se poate intampla, oricand. Asigurati-va ca aveti cabluri de rezerva pentru orice show.
  • folositi material real – multe trupe tin sa se „joace” mai mult la soundcheck. Pastrati lucrurile intr-o maniera profesionista.  Folositi o piesa ce atinge toate instrumentele concomitent si care este cea mai galagioasa din setlist. Nu uitati sa cantati la fel de parca ati fi in timpul concertului: vocalistul trebuie sa cante puternic, sa aiba pronuntia buna, chitaristul daca o sa foloseasca o pana 90% din timpul cantarii este necesar sa o foloseasca si la soundcheck, tobosarul trebuie sa loveasca la fel de tare si evident, nu alegeti sa modificati track-urile ulterior, chiar daca simtiti ca lipseste ceva.
  • impachetati-va setup-ul eficient – Proiectati-va echipamentul in asa fel incat sa nu fie nevoie sa il dezmembrati complet si sa il asamblati de fiecare data ca pe un puzzle. Orice modalitate prin care puteti economisi timp este bineveninta.

Pastrarea in siguranta a echipamentului

Poate cel mai important lucru si totodata cel mai dureros este sa pastrati laptopul pe care il folositi pentru show dedicat doar pentru acest lucru. Instalarea altor programe si incarcarea laptopului cu o groaza de fisiere poate rezulta intr-o incetinire a acestuia. Ultimul lucru pe care il doriti intr-un sistem de redare este un computer nesigur. Desigur, pentru multi aceasta nu este o solutie viabila, insa e bine sa aveti in minte acest sfat pentru a gasi un balans sanatos pentru laptop pentru a minimiza riscurile unui esec in live-urile dvs.

Un alt punct foarte important este sa aveti un backup pentru fisierele sesiunilor pe care le-ati creat in DAW. Acestea necesita sa fie salvate alaturi de fisierele .wav pe care le-ati exportat.

Nu uitati ca laptopul trebuie ferit de soare pentru a nu se incinge si mai tare, iar fluxul de aer trebuie sa fie constant. Pentru protectie maxima folositi o husa ce ofera rezistenta la soc.

In ceea ce priveste transportul, pastrati laptopul in carcasa sa si transportati-l cu mare grija. Varianta cea mai sigura si recomandata mai ales in cazul in care plecati intr-un turneu este sa folositi o carcasa cum ar fi DAP AUDIO Daily Case 22.

Speram ca aceast ghid v-a fost de folos! Daca ceva nu va este clar va rugam sa ne lasati un comentariu!

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *