Cum sa reduci zgomotul din inregistrarile audio
Echipamentul audio tot mai accesibil dpdv financiar a incurajat o crestere rapida in numarul de studiouri tip home, insa multi utilizatori intampina probleme in procesul de inregistrare, mix sau master. Una dintre cele mai frecvente probleme este zgomotul dintr-o inregistrare, fie ca vorbim de voce, instrumente acustice sau amplificatoare de chitara. Prin urmare in acest articol o sa urmarim sa va oferim cateva sfaturi pentru a elimina, sau macar reduce, zgomotul pentru o inregistrare cat mai curata. De mentionat ca elementele implicate intr-o inregistrare audio difera. Fiecare microfon, amplificator de microfon, camera, DAW (Digital Audio Workstation) sau interpret prezinta particularitati distincte, asa ca aceste sfaturi sunt mai mult generale. Pentru inceput sa stabilim la ce ne referim cand spunem zgomot.
Fie ca vorbim de zgomot de fundal, vajait sau pocnituri, putem defini zgomotul ca sunet nedorit in inregistrarile noastre. Acesta poate varia in durata si intensitate si il clasificam astfel:
- Zgomot continuu broadband – distribuit pe o gama larga de frecvente, acest zgomot este asociat cu fasaitul sau acel hiss electric.
- Zgomot continuu narrow band – limitat la o gama ingusta de frecvente si deobicei cu un nivel constant, acest zgomot este deobicei cauzat de impamantari defectuoase, cabluri izolate prost sau echipamente defecte.
- Zgomot mecanic – pocnituri, clickuri (de obicei zgomot de scurta durata)
- Zgomot neregulat (ambiental) – trafic, zgomotul ploii, conversatii pe fundal
Urechea umana este sensibila la undele audio din intervalul de frecventa situat intre 20 – 20 000 Hz, dar asta nu inseamna ca trebuie sa ignorati sunetul din afara acestui interval din inregistrarile dumneavoastra si de aceea recomandam si utilizarea unei spectrograme in identificarea zgomotului.
Asadar, sa incepem sa enumeram sugestiile noastre pentru inregistrari cat mai curate
1. Camera
Poate cel mai evident aspect, dar si cel mai important in realizarea unei inregistrari curate este camera sau spatiul in care inregistrati. De aceea ocupa primul loc in aceasta lista pentru ca dorim sa accentuam importanta unei camere potrivite. Camera unde aveti sistemul de monitorizare nu trebuie neaparat sa fie camera unde inregistrati. Este clar ca nu toata lumea dispune de o camera izolata si dedicata unui microfon asa ca sugeram ca spatiul ales pentru inregistrare sa fie departe de ferestre, sa evitati unitatile PC galagioase, aerul conditionat si sa cautati locul unde rezonanta din camera este minima.
2. Sensibilitatea microfonului si gain-ul
Bun, va aflati in punctul propice din locuinta dumneavoastra, urmeaza al doilea cel mai important aspect si anume microfonul. Mai precis sensibilitatea si gain-ul. Trebuie sa stiti ca unele microfoane sunt mai sensibile decat altele, iar acest lucru are un impact asupra calitatii. De exemplu microfoanele dinamice au in general o sensibilitate foarte scazuta comparativ cu microfoanele condensator. Este foarte important sa va alegeti microfonul potrivit pentru aplicatia aferenta. Din fericire avem pe blogul nostru un ghid complet despre microfoane pe care il puteti accesa aici. Nivelul de semnal al microfonului poate fi ajustat cu ușurinta la nivelul dorit de intrare cu gain-ul corespunzator al preamplificatorului de pe interfata audio sau mixerul pe care il folositi. Cresterea gain-ului va produce mai mult zgomot de fundal. Depinde de dvs. sau de inginerul dvs. audio sa va asigurati ca aveti un semnal de intrare potrivit cu gain-ul setat corespunzator.
3. Pop filtru si shock mount
Foarte multe zgomote mecanice cum ar fi pop-urile pot fi evitate cu usurinta prin utilizarea acestor 2 accesorii. Pop filtrul este o solutie eficienta pentru evitarea acelor pop-uri provocate de aerul expirat cand rostim anumite sunete. Faceti un mic experiment. Ridicati palma la nivelul gurii si rostiti consoanele „p” si „b”; o sa simtiti imediat un val de aer.
Shockmount-urile tin alte pop-uri la distanta si anume cele provocate de lovirea neintentionata a stativului sau alte vibratii. Acest accesoriu este vital pentru microfoanele sensibile la orice sunet precum cele condensator.
4. Impamantare
Acum ca avem camera potrivita si microfonul echipat cu toate accesoriile totul ar trebui sa fie ok, nu? Din pacate unii utilizatori intampina in continuare un zgomot continuu tip „buzz”. Aceasta problema este foarte comuna pentru cei ce folosesc un mixer conectat la intrarea jack de pe placa audio integrata a PC-ului. Pentru a testa daca este o problema de impamantare conectati mixerul la un laptop fara a folosi incarcatorul acestuia. Efectuati o inregistrare si redati sunetul. Daca sunetul este curat, dar la calculator aveti in continuare zgomot de fundal inseamna ca acesta trebuie conectat la o priza cu impamantare.
5. Cabluri
Un cablu defect sau de calitate slaba poate cauza probleme, dar nu trebuie sa va duceti in extrema de a cheltui mai mult decat trebuie pe un cablu. O conceptie greșita este ca, cu cat metalul este mai scump, cu atat mai bun este cablul. Gresit. Aurul este utilizat pe conectori, deoarece nu se oxideaza, nu pentru ca este cel mai bun conductor de energie electrica. Este destul de bun, mai bun decat nichelul și cromul, dar un pic mai slab decât argintul si cuprul. Va sugeram sa imprumutati un cablu de la un prieten si sa comparati rezultatele intre cele 2 inainte de a face un drum in plus pentru a cumpara un cablu nou.
6. Filtre, EQ, Noisegate
Am ajuns in DAW unde pentru a reduce zgomotul efectuam un proces digital de reparare a semnalului. Putem spune ca am ajuns in ultima instanta, dar la finalul zilei nu e atat de rau pe cat pare. In unele cazuri suntem constransi sa lucram cu ce avem, iar aceste solutii pot face minuni in cateva minute.
Filtrele tip low pass si high pass ne permit sa respinegm semnale audio deasupra si dedesubtul cutoff-ului ales. De exemplu un caz ideal ar fi sa folosim un filtru low pass pentru a elimina sunetele inalte nedorite precum ciripitul pasarelelor si sa permitem frecventelor joase sa treaca precum inregistrarea unui amplificator de bass. Opusul care este mult mai comun este sa folosim un filtru high pass pentru a opri frecventele joase. Recomandarea noastra este sa folositi acest filtru oricum pe majoritatea instrumentelor ce nu au legatura cu bass-ul pentru ca, chiar daca frecventele joase dintr-un semnal audio nu se aud, acestea preiau din energia bass-ului si din volumul general al mixului. Porniti de la 20Hz si cresteti cutoff-ul pana scapati de sunetele de fundal joase precum „huruiala”. Pe multe instrumente si voci puteti sa ajungeti cu acest filtru pana la 80Hz.
Egalizatorul ne permite sa sculptam in semnalul audio prin manipularea volumului frecventelor alese. Majoritatea inginerilor audio recomanda ca prima data sa reducem nivelul frecventelor suparatoare. Prin urmare daca intr-o inregistrare simtim ca exista un zgomot suparator in mediile inalte, ne ramane doar sa exploram acele frecvente cu un EQ grafic pentru maxima acuratete ca apoi sa micsoram volumul frecventei alese.
Noisegateul este extrem de folositor pentru un mediu cu zgomot de fundal. Acesta permite semnalului sa treaca doar daca depaseste un anumit prag, prin urmare perfect pentru situatiile in care sursa audio este peste zgomotul de fundal. Noisegateul este putin mai complex, avand mai multi parametrii iar setarile default nu sunt recomandate. Cel mai bine este sa va documentati in avans pentru a folosi aceasta solutie.
7. Filtre din ferita pentru cabluri USB
Un extra pentru cei ce folosesc microfoane pe USB sau se confrunta cu un zgomot electric provocat de interfata. Din motive destul de complicate, curentul se poate „scurge” in ecranarea cablurilor USB. Surpresoarele din ferita sunt cea mai buna si ieftina solutie in acest caz. Recomandam o incercare!
Speram ca aceasta lista v-a fost de folos! Daca am omis ceva va rugam sa ne lasati un comentariu!