Select Page

Evolutia echipamentelor de DJ

Evolutia echipamentelor de DJ

Inceputurile si evolutia echipamentelor pentru DJ

Tehnologia echipamentelor de DJ si tehnicile de mixaj au evoluat de-a lungul anilor inca de la aparitia fonografului. Vom trece rand pe rand in revista, cateva din echipamentele si brandurile ce au adus un aport masiv si au ajutat la evolutia echipamentelor de DJ de astazi.

Vom discuta despre pionierii in tehnologie ai secolelor trecute si copiii rebeli ai industriei muzicale, inca de la inceputurile sale.

Daca te-ai intrebat vreodata care este istoria platanelor, cine a pus bazele echipamentelor de DJ de astazi, care au fost producatorii consacrati sau care sunt cele mai bune platane pentru DJ am alcatuit un scurt istoric al acestora pentru a vedea care a fost evolutia echipamentelor de DJ ce sunt prezente astazi in setup-urile artistilor consacrati sau a celor in devenire.

Istoria platanelor

Primul echipament ce a permis inregistrarea sunetelor a fost fonoautograful

Edouard-Leon Scott de Martinville a fost inventatorul primului dispozitiv ce a permis inregistrarea sunetelor, fara a avea posibilitatea de a fi redate pe acelasi dispozitiv, inca din anul 1857.

Primul echipament ce a permis inregistrarea si redarea sunetelor a fost fonograful

Inventat in 1877 de Thomas Edison, fonograful a fost primul echipament din istorie ce a permis inregistrarea si redarea sunetelor cu ajutorul aceluiasi echipament. Principiul de functionare era definit de scrierea si redarea de pe o folie de aluminiu ce era infasurata pe un cilindru de carton ce era rotit cu ajutorul unei manivele. Calitatea audio a “discurilor cilindrice” lasa de dorit, iar fiecare inregistrare putand fi ascultata decat o singura data. Produsul a fost imbunatatit, pentru a fi comercializat ulterior.

Alexander Graham Bell a imbunatatit tehnologia dezvoltata de Edison odata cu lansarea unui nou echipament ce se numea grafofon. Grafofonul utiliza acelasi principiu al cilindrului inventat de Edison, doar ca in locul foliei de aluminiu, Bell a utilizat primele discuri realizate din ceara. Dezavantajele au aparut atunci cand s-a incercat productia in masa a noilor tipuri de discuri de ceara. Acestea necesitau inregistrarea manuala, neputand fi produse la scara mare.

Chiar si asa, ambele dispozitive audio au fost adaptate sa primeasca monede si sa fie utilizate in locuri publice pentru a reda piesele inregistrate. Edison si Bell au pus bazele primelor dispozitive capabile sa aduca bucuria muzicii si au fost vizionarii secolului al 18-lea.

Primul “platan” ce se aseamana cu cele utilizate astazi la scara globala a fost lansat in 1895, dupa 7 ani petrecuti in cercetare si dezvoltare de catre un alt pionier al vremii, Emile Berliner. Versiunea acestuia a fost denumita gramofon, iar datorita unor imbunatatiri majore aduse in folosirea materialelor pentru realizarea discului, a putut fi produs in masa acaparand piata nou creata in scurt timp de la lansare. Publicul a dobandit fascinatia instant, gramofonul devenind din ce in ce mai popular.

Discurile in versiunea incipienta au fost realizate din cauciuc avand o durata mica de redare audio (pana la 3 minute), ulterior fiind construite din selac ca abia peste aproape 30 de ani LP-ul (long play) sa fie realizat din vinil si sa poata sa permita inregistrari audio cu o durata mai mare. Primele modele de gramofoane erau adresate unui grup elitist, preturile acestora fiind destul de ridicate.

Preluand modelul de succes al gramofonului si cu ajutorul rafinarii calitatii discurilor de vinil cat si imbunatatirea timpului de redare, piata de profil a cunoscut aparitia altor jucatori importanti precum Stanton si dezvoltarea accesoriilor necesare pentru gramofoane.

La inceputul anilor ’50 odata cu dezvoltarea industriei muzicale si a industriei tehnologice, aparitia primului platan modern a adus si dezvoltarea discului de 7 inchi cu 45 RPM. Impreuna cu artistii consacrati ai anilor ’50 precum Bill Haley si Elvis Presley, Nat King Cole si Dizzy Gillespie (plus multi, muuulti altii), platanul modern incepe sa isi faca loc in sufrageriile familiilor cu venituri medii, aducand muzica in sufletele oamenilor.

Anii ’60 si ’70 au adus o imbunatatire in industria muzicala, vanzarile de discuri si platane explodand. Aparitia legendelor muzicale din lumea rock-ului, jazz-ului, funk-ului cat si productia in masa a albumelor stereo au adus o crestere semnificativa pe toate planurile, industria tehnologica cat si cea muzicala facand pasi mari iar preturile platanelor devenind din ce in ce mai accesibile catre un public mai larg.

Discurile celor de la Led Zeppelin, Kool and the Gang, The Temptations, Pink Floyd, The Beatles, The Rolling Stones, The Who sau The Doors au fost vandute in cifre ce au doborat record dupa record. Odata cu aparitia casetelor si a casetofoanelor audio, vanzarile platanelor au stagnat pentru o perioada apoi au inceput sa scada, interesul in muzica pe vinil ramanand vie doar pentru pasionatii adevarati.

Revolutia Technics

Adevarata schimbare a venit insa odata cu lansarea primului platan Direct Drive in anul 1970, produs de Technics sub forma SP-10, ce a creat un val nou atat in industria muzicala cat si in cea a echipamentelor profesionale. Introducerea modelului SP-10 a insemnat eliminarea vibratiilor produse de curelele dispuse in platanele Belt Drive, avand un rezultat pozitiv asupra calitatii audio cat si asupra consumabilelor si accesoriilor, ce inainte se stricau cu usurinta.

Evolutia echipamentelor de DJ - Technics SL 1200 MK1

Evolutia echipamentelor de DJ – Technics SL 1200 MK1

In anul 1972, la nici 2 ani de la lansarea primului platan Direct Drive SP-10, Technics loveste competitia din nou cu un model ce avea sa domine lumea DJ-ilor turntablisti devenind unul dintre cele mai apreciate modele de platane create vreodata: Technics SL-1200.

In 1978 Technics lanseaza versiunea a doua a modelului SL-1200 MK2, ce aduce un ca plus posibilitatea de control a pitch-ului cu ajutorul unui buton slider.

Technics SL 1200 a adus un plus valoare caracteristicilor bass direct de pe motorul sau. Adresat pietei de consum, Technics SL-1200 putea fi un platan pentru cluburi si DJ cat si intr-un model pentru audiofili, putand fi transformat si imbunatatit pentru a putea satisface si cele mai pretentioase urechi. Niciun alt model de platane nu a influentat lumea DJ-ilor mai mult decat Technics SL-1200. Evolutia echipamentelor de DJ a atins apogeul cu modelul SL-1200 cu ajutorul unor caracteristici deosebite, precum:

  • o calitate deosebita a materialelor utilizate la constructia platanului, majoritatea fiind realizate din metal
  • putere mare a motorului, capabilitate direct drive
  • control responsiv al pitch-ului
  • durabilitate si valoare mare de vanzare chiar si dupa folosinta
  • design atractiv cu aspect deosebit
  • fara competitie reala in piata de platane
  • 6 generatii de modele si sub-modele pe decursul a 40 de ani (Technics SL-1200 MK1, MK2, MK3, MK4, MK5, MK6)

Din nefericire pentru o lume intreaga, modelele de platane Technics au fost scoase din productie inca din anul 2010, compania anuntand stoparea liniei dupa 40 de ani de la aparitia primului model de platan Direct Drive.

Evolutia echipamentelor de DJ - SL-1200G - Noul model de platan anuntat de Technics

Evolutia echipamentelor de DJ – SL-1200G – Noul model de platan anuntat de Technics

In schimb, in vara anului 2016 Technics impreuna cu Sony anunta relansarea a doua noi modele bazate pe legendarul SL-1200 ce vor fi numite SL-1200G si SL-1200GAE. Primul model va fi produs la scara larga, va suferi niste transformari ale designului pastrand amprenta clasica si va fi dedicat pentru audiofilii din lumea intreaga, pe cand SL-1200GAE va fi produs intr-o serie exclusivista si limitata, de doar 1200 bucati.

Istoria mixerelor audio pentru DJ

Descopera totul despre istoria mixerelor audio pentru DJ, cum au aparut primele mixere dedicate pentru DJ, cine au fost pionierii si brandurile ce au contribuit si dezvoltat echipamentele de mixaj.

Istoria mixerelor audio porneste de la inceputurile epocii de aur in industria muzicala, in special in segmentul DJ-ilor de radio ce utilizau mixerul pentru a amesteca si transmite sursele muzicale catre publicul ascultator. Initial nu exista un echipament dedicat pentru mixajul pieselor si track-urilor audio, DJ-ii realizand mixajele cu ajutorul echipamentelor existente pentru live.

Mixerul pentru DJ a fost conceput ca o componenta ce facea trecerea dintre echipamentele ce redau muzica precum platane, CD playere sau alte surse audio direct in sistemul de sonorizare. In timpurile recente, evolutia echipamentelor de DJ a cunoscut o crestere fulminanta si o diversitate bogata a caracteristicilor necesare pentru sustinerea performantelor in conditii live.

Daca acum mai bine de 45 de ani isi facea cunoscuta aparitia primul mixer rotary al celor de la Bozak ce aducea imbunatatiri majore in aplicatiile dedicate cluburilor si evenimentelor, astazi oferta mixerelor specializate pentru DJ este una variata si extrem de bogata, in functie de necesitatea si aplicatia la care sunt folosite. DJ-ul modern poate face astazi o selectie personalizata bazata pe stilurile muzicale si tehnica folosita, tinand cont de optiunile si caracteristicile mixerului, comparativ cu vremurile trecute cand un progres tehnologic il reprezenta banalul crossfader.

Inceputurile si dezvoltarea echipamentelor de mixaj

Dezvoltarea notiunii de Disc Jockey a aparut  in anul 1943 cand Jim Saville, un englez din Leeds, a utilizat prima data un setup compus din doua platane pentru a obtine o redare acustica cu spatii audio reduse intre piese, nemaivazut pana atunci. Disc Jockey-ul era considerat initial persoana responsabila sa puna piesele muzicale la radio cu ajutorul gramofonului si a discurilor de vinil iar cu ajutorul microfonului sa isi exercite calitatile de Master of Ceremony, fara sa reduca spatiul dintre piesa ce se incheia cu cea care urma sa inceapa. DJ-ul devenea MC, utilizand vocea pentru a oferi dedicatii (Shouts), timp in care discurile erau schimbate, castigand astfel timpul necesar pentru a reda noile piese din lista de ascultare.

Pentru brandurile ce abia isi lansau primele modele de echipamente de mixaj, undeva la sfarsitul anilor 1960 si inceputul anilor 1970 s-a intrezarit o oportunitate deosebita  sa dezvolte un segment nou, dedicat sub-culturii create de noile genuri muzicale.

Pornind de la genuri precum Northern Soul, Disco si Reggae ce predominau peisajul muzical in cluburile de prin Bristol, Manchester, Liverpool cat si pe la festivaluri precum Gladstonbury sau The Big Chill din Anglia anilor ’70 ce il aveau pe legendarul DJ Derek la platane, de partea cealalta a oceanului muzica Soul, Disco si R’n’B cat si muzica house ce si-a avut inceputurile cu un deceniu mai tarziu in Chicago, a cunoscut Disc Jockey faimosi precum Frankie Knuckles sau David Mancuso, echipamentele de mixaj devenind piesa centrala pe care un DJ o foloseste pentru a aduce muzica in prim-planul ascultatorului.

Principalele functii pe care un mixer pentru DJ trebuia sa le indeplineasca:

  • permitea trecerea si mixajul intre 2 surse audio simultan
  • permitea ascultarea sursei ce urma a fi mixata (Cue)
  • permitea iesirea catre un sistem audio PA

Caracteristicile si optiunile oferite de producatorii de echipamente audio dedicate pentru DJ sunt vaste si nenumarate, incepand cu numarul de canale oferite pana la cele mai avansate functii de mixaj si efecte. Trebuie tinut cont de faptul ca fara o contributie activa a DJ-ilor, producatorilor muzicali, patronilor de cluburi, promoterilor de evenimente sau a inginerilor de sunet ce au apartinut perioadei de dezvoltare in mixajele audio cat si a echipamentelor profesionale,  mixerele dedicate DJ-ilor ar fi cunscut o evolutie diferita fata de cea de astazi.

Primele mixere dedicate pentru DJ

Primul mixer rotary dedicat instalatiilor de club – Bozak CMA-10-2DL

Bozak CMA-10-2DL a fost primul mixer dedicat instalatiilor de club ce a fost produs cu scopuri comerciale aducand functionalitatea atat de necesara DJ-ilor ce aveau nevoie de un echipament dedicat. Fiind vazut ca un produs de top, pretul mixerului depasea bugetele reduse ale DJ-ilor ce abia intrau in domeniu, fiind adresat indeosebi segmentului profesional. Indragit de foarte multi DJ celebrii (Frankie Knuckles, Ron Hardy sau Farley Keith) ai anilor ’70 – ’80 atat in sfera muzicii electronice cat si a hip-hop-ului si funk-ului mixerul Bozak CMA-10-2DL a scris istoria in evolutia echipamentelor de DJ, fiind prezent in setup-ul cluburilor legendare precum Studio 54, The Paradise Garage, The Warehouse si multe altele.

Sunetul unic oferit de mixerul Bozak era produs de materiale de calitate avand caracteristici performante, de neegalat. Dinamica si caldura acestuia impreuna cu designul superb realizat pe baza butoanelor rotative, oferea tot ceea ce dorea un DJ, in plus putand fi integrat in consola de mixaj cu usurinta. Atat designul cat si functionaliatile mixerului au fost copiate de nenumarate ori si replicate in produse cu calitate indoielnica sau mult inferioare, tocmai pentru a se adresa si unui segment al DJ-ilor incepatori ce nu dispunea de bugete nelimitate precum un DJ rezident la un club faimos.

Primul mixer dotat cu slidere dedicat DJ-ilor – Rosner Rosie

Primul mixer dedicat pentru noul val de DJ orientati catre evenimentele de club si a petreceri a fost numit Rosie si a fost dezvoltat in anul 1970 la cerinta DJ-ului Francis Grasso, rezident al clubului Haven fiind conceput de Alex Rosner , un inginer de sunet ce a instalat mai multe sisteme audio pentru cluburi mari din New York.

Construit in jurul modelului deja faimos Bozak CMA-10-2DL, Rosie a fost conceput ca un echipament cu functii limitate dar suficient de portabil pentru a fi prezent in setupul DJ-ilor, acesta permitea un control imbunatatit pentru cei ce mixau 2 surse audio provenite din platanele abia aparute cu functia Direct Drive (dezvoltate de cei de la Technics ce au fost indragite imediat de pasionati cat si de proprietarii de cluburi), primul mixer dedicat  DJ-ilor avea 3 slidere ce permiteau controlul a 3 surse audio si 2 switch-uri atribuibile.

Primul mixer dedicat pentru DJ - Rosie - Alex Rosner

Primul mixer dedicat pentru DJ la cerinta lui Francis Grasso, rezident al clubului Haven – Rosie – creat de inginerul de sunet Alex Rosner in 1970

1 switch permitea pornirea si oprirea canalului de intrare al microfonului iar cel de-al 2-lea permitea atribuirea selectiva a sliderelor pentru conexiunea cu castile audio, pentru ascultarea piesei ce urma a fi mixate. Aceste 2 switch-uri s-au dovedit o inovatie in evolutia echipamentelor de DJ la vremea respectiva, deoarece DJ-ul putea asculta piesa ce urma a fi mixata fara ca nimeni din jur sa o auda, permitand astfel monitorizarea audio pentru mixaje cu ajutorul castilor. Mixerul Rosie creat de Alex Rosner, a deschis drumul companiilor precum Pioneer, Rane sau Traktor.

Primul mixer dedicat DJ-ilor cu slidere si crossfader – GLI PMX9000

Lansat ca un brand cu preturi accesibile, GLI a fost infiintata in New York si a produs de-a lungul vremii o multitudine de modele de mixere dedicate DJ-ilor cu bugete mici si medii. Modelul PMX9000 s-a bucurat de atentia DJ-ilor datorita pretului accesibil cat si a sliderelor ce tineau locul butoanelor rotative.

Impreuna cu introducerea sliderelor verticale in modelul PMX9000, istoria mixerelor audio a cunoscut o noua inovatie prin introducerea sliderului orizontal (crossfader) ce permitea trecerea si tranzitia de la un canal la altul, lucru ce a deschis o noua era in tehnicile utilizate initial de DJ-ii de radio si dusa la alt nivel de catre DJ-ii de Hip-Hop si muzica electronica.

Evolutia echipamentelor de DJ in sfera Hip-Hop-ului si inventia scratch-ingului

Cultura Hip-Hop a fost lansata odata cu prima petrecere de acest gen, intr-o mica comunitate din Bronx sub atentia lui Clive Campbell, ce avea numele de scena Kool Herc si ce era un renumit DJ, MC si organizator de petreceri. Avand influente preluate din muzica jamaicana si fiind fascinat de sistemele de sunet, Kool Herc lanseaza prima petrecere Hip-Hop in centrul comunal din cartierul sau in anul 1973 si se bucura de un succes instant. Vestea se duce repede, iar Kool Herc incepe sa-si imbunatateasca tehnica atat in mixajele audio ce sunt realizate cu ajutorul platanelor cat si in stapanirea microfonului ca maestru de ceremonii.

Alti tineri precum Afrika Bambaataa, Grandmaster Flash sau Grandwizard Theodore ce au participat la primele petreceri Hip-Hop din istorie, au fost miscati de curentul Hip-Hop si au adus contributii majore la definirea si inradacinarea acestui gen muzical in cultura americana din anii 1970 pana astazi.

Afrika Bambaataa s-a recunoscut ca fiind DJ extraordinar ce putea combina cu usurinta melodii de genuri diferite cat si un organizator de evenimente eficient, avand o multitudine de petreceri organizate de-a lungul timpului. Tot el a pus in evidenta cultura Hip-Hop organizand competitii de DJ, break-dance cat si grafitti si ramane in istoria muzicala ca membru fondator al Zulu Nation si parintele fondator al curentului muzical Hip-Hop.

Evolutia echipamentelor de DJ - Grand Master Flash

Evolutia echipamentelor de DJ – Grand Master Flash

Grandmaster Flash a redefinit procesul potrivirii ritmurilor (beatmatching) si a produs bazele cutting-ului si mixurilor de Hip-Hop lansand teoria Quick Mix. Totodata, a contribuit la dezvoltarea fenomenului din Hip-Hop cunoscut sub forma scratching-ului si a rafinat cu adevarat esenta unui DJ de Hip-Hop.

Grandwizard Theodore este cunoscut in cultura Hip-Hop ca inventatorul si parintele scratching-ului. Inca din adolescenta, Grandwizard Theodore se juca cu discurile mamei sale ce le reda cu ajutorul fonografului pe care il avea in sufragerie, descoperind accidental ceea ce avea sa devina unul dintre cele mai importante efecte muzicale si tehnici de mixaj din cultura Hip-Hop-ului.

Ce este scratching-ul? 

Scratchingul este o tehnica de mixaje ce se regaseste in mod special in sfera Hip-Hop-ului si se realizeaza printr-o taiere rapida intre 2 discuri de vinil redate cu ajutorul platanelor, utilizand crossfaderul mixerului.

Ce este beat matching-ul? 

Beatmatching-ul este potrivirea tempo-ului a 2 discuri de vinil (cat si CD sau track-uri mp3 atunci cand sunt utilizate console digitale) pentru a fi sincronizate. Daca inainte acest procedeu tinea doar de maiestria si tehnica DJ-ului, astazi totul se poate face la simpla apasare a unui buton. Old School vs New School. Platan vs. Consola. Maestru vs. ucenic

Odata cu inventia scratching-ului si aprofundarii teoriilor de mixaj cat si a principiilor de taiere (cutting), crossfaderul a devenit o piesa importanta in evolutia echipamentelor de DJ pentru Hip-Hop, fiind folosit mai des decat in muzica disco sau in cea transmisa la radio. Mixerele audio initiale potrivite pentru tehnici de scratch nu suportau presiunile la care erau supuse la folosire, o zona cu probleme mari fiind cea a crossfaderului ce era utilizata intensiv. Odata cu intelegerea acestui fenomen de catre producatorii de echipamente, mixerele audio dedicate pentru scratch-uri au introdus fadere de schimb ce permiteau folosirea mixerului si dupa distrugerea crossfaderului, lungind astfel durata de viata a echipamentului.

Branduri de mixere audio ce au influentat evolutia echipamentelor de DJ

Allen & Heath

Evolutia echipamentelor de DJ - Allen & Heath Xone 92 Mixer Club [367970]

Evolutia echipamentelor de DJ – Allen & Heath Xone 92 Mixer Club

Fondata in 1969, Allen & Heath s-a specializat in productia de console audio de mixaj, sisteme de management pentru instalatii audio si mixere dedicate pentru DJ cat si pentru cluburi. Inca de la inceputul anilor ’70, Allen & Heath produceau console de mixaj pentru trupe legendare precum Pink Floyd si The Who.

Allen & Heath dezvoltat modele superioare de echipamente profesionale inca de la inceputuri si au adus inovatii tehnice industriei de profil, contribuind major la evolutia echipamentelor de DJ.

Vezi mai multe detalii despre

Allen & Heath

Evolutia echipamentelor de DJ - Numark M6 Mixer Club

Evolutia echipamentelor de DJ – Numark M6 Mixer Club

Numark

Fondata in 1971, Numark a fost una dintre primele branduri dedicate DJ-ilor ce s-a remarcat de-a lungul timpului prin produse avangardiste ce au adus noutati din punct de vedere tehnic si ce au schimbat peisajul echipamentelor din scena clubbing datorita calitatii superioare si a preturilor accesibile.

Numark a oferit primul mixer cu sampler inclus si astazi a ajuns unul dintre cei mai mari producatori de echipamente pentru DJ din lumea intreaga. Printre modelele de mixere ce merita mentionate se pot enumera: seria X, seria M sau seria C, dar sunt renumiti si pentru consolele de mixaj, cd playere cat si alte echipamente necesare DJ-ilor sau cluburilor.

Vezi mai multe detalii despre

Numark

Vestax

Evolutia echipamentelor de DJ - Vestax PMC05 PRO Mixer Club

Evolutia echipamentelor de DJ – Vestax PMC05 PRO Mixer Club

Fondata in 1977 in Japonia, Vestax a avut un aport major in evolutia echipamentelor de DJ inca de la inceputurile activitatii stabilind noi trenduri precum bratul drept al platanelor dedicate pentru scratching.

Vestax PMC-06 ProA a fost primul mixer ce a introdus switch-ul reverse pe crossfader (Hamster) si 3 pozitii selectabile ale curbei crossfaderului.

Mixerele audio dedicate pentru DJ au devenit favoritele comunitatii de DJ atat in sfera hip-hop sau scratching cat si in muzica electronica, DJ Q-Bert si Carl Coxx punandu-si amprenta pe doua modele reusite (Vestax 05ProQ si Vestax PMC CX).

Vezi mai multe detalii despre

Vestax

Rane

Evolutia echipamentelor de DJ - TTM 54 Mixer Club

Evolutia echipamentelor de DJ – TTM 54 Mixer Club

Fondata in 1981, compania lanseaza in anul 1986 unul dintre cele mai longevive modele de mixere dedicate DJ-ilor, legendarul MP24. Productia acestuia a durat o perioada de 20 de ani, ultimul mixer din serie parasind portile fabricii in anul 2006.

Pe langa modelul MP24, putem mentiona si alte nume precum MP22, TTM52 sau TTM54, ultimele doua fiind dezvoltate in colaborare cu artisti de renume turntablisti ce au adus imbunatatiri majore in utilizarea pentru scratching a mixerului. Totodata, modelul TTM52 impreuna cu TTM54 pus in practica primele fadere dotate cu sistem VCA.

Vezi mai multe detalii despre

Rane

Pioneer

Evolutia echipamentelor de DJ - Pioneer DJM800 Club Mixer

Evolutia echipamentelor de DJ – Pioneer DJM 800 Club Mixer

Pioneer DJ a aparut ca o sub-divizie a brandului Pioneer ce se adresa in mod direct utilizatorilor de echipamente profesionale pentru DJ si club. Produsele dedicate precum playere si mixere DJ, casti DJ, console digitale de mixaj, softuri sau monitoare audio de studio au fost dezvoltate pentru a acoperi o cerere in continua crestere si pentru a tine pasul cu tehnologia ce a cunoscut o evolutie fulminanta intr-un timp foarte scurt.

Unele din cele mai apreciate modele de mixere au fost DJM350, DJM 400, DJM 600 si DJM 800 ce au fost prezente in setup-urile DJ-ilor de pretutindeni, fie amatori sau profesionisti.

Vezi mai multe detalii despre

Pioneer DJ

Istoria CD Playerelor

Nimic nu se compara cu sentimentul pe care il ofera muzica de pe vinil, dar evolutia echipamentelor de DJ a cunoscut o noua forma odata cu introducerea pe piata a CD Playerelor profesionale pentru DJ. Avansul tehnologic, cat si nevoia de mobilitate a DJ-ilor consacrati sau a celor in ascensiune (ce incepeau sa fie solicitati la evenimente private in toate colturile lumii) au marcat un moment crucial in dezvoltarea unor echipamente profesionale cu performante ridicate si greutate redusa cu un plus sporit la mobilitate, ce puteau sa inlocuiasca cu usurinta lazile de discuri si echipamentele voluminoase din setup-ul DJ-ului.

Create ca echipamente ce aveau ca scop detronarea discurilor de vinil si a platanelor, CD Playerele profesionale au pus scena DJ-ilor ca punct fierbinte pe harta evenimentelor muzicale, intr-o lumina noua ce avea sa fie imbratisata initial cu scepticism dar ulterior fiind integrate la scara larga de o mare parte a comunitatii muzicale.

Revolutia Pioneer

Evolutia echipamentelor de DJ - Pioneer CDJ-1000MK3

Evolutia echipamentelor de DJ – Pioneer CDJ-1000MK3

Primii DJ rebeli ce au contribuit la crearea acestui echipament cu ajutorul experientei acumulate cat si cu feedback, au ajutat divizia de dezvoltare a celor de la Pioneer la revolutionarea modului in care muzica era redata, lansand un produs final ce a impresionat si uimit inca de la inceputuri. Pioneer a dobandit astfel un renume pe plan international in piata specializata a echipamentelor de DJ, odata cu lansarea primului model CDJ 500 la finalul anului 1994.

CDJ-500 a fost primul player profesional dedicat DJ-ilor ce era echipat cu Jog Dial pentru controlul pitch-ului si functie Master Tempo ce a pus accentul pe operabilitatea si manevrabilitatea usoara si pe un raspuns rapid al functiilor cu care era dotat.

Usurand greutatea echipamentelor din dotare cat si a spatiului ocupat de muzica ce putea fi imprimata pe Compact Disc pentru a fi redata catre public, DJ-ii anilor ’90 ce au ales sa imbratiseze noile tehnologii cat si sa performeze cu ajutorul CD Playerelor profesionale s-au vazut in ipostaza divizarii comunitatii ce avea o implicare directa sau indirecta in lumea evenimentelor,fiind criticati adesea si etichetati intr-un sens negativ de audiente cat si de sfera profesionala.

La aparitia CD Playerelor profesionale, comunitatea DJ-ilor din Europa si America nu a fost prea receptiva, noile echipamente facandu-si aparitia initial in cluburile si in setup-urile DJ-ilor din Asia. Dezvoltarea evenimentelor pe plan international impreuna cu mediul competitiv din lumea DJ-ilor impreuna cu aparitia mediilor de invatare online au pus bazele si au contribuit la lansarea unui nou fenomen, ce avea sa puna stapanire pe setup-ul unui DJ din industria muzicala.

  1. 1994CDJ 500 – Primul CD Player profesional dedicat DJ-ilor cu incarcarea discului de pe partea superioara ce a deschis drumul tranzitiei de la vinil la formate audio CD, CD-R
  2. 1996CDJ 500II – Aducea cateva imbunatatiri de nivel functional la modelul anterior
  3. 1997CDJ 500S – Cunoscut si sub denumirea de CDJ 700 aducea imbunatatiri asupra designului layoutului, cat so la nivel functional
  4. 1998CDJ 100S Primul CD Player cu incarcarea CD-urilor frontala ce avea 3 efecte onboard, dedicat DJ-ilor amatori
  5. 2001CDJ 1000 – Primul CD Player profesional dedicat DJ-ilor profesionisti si setup-urilor dedicate cluburilor
  6. 2002CDJ 800 – Dezvoltat ca alternativa mai ieftina a CDJ 1000, CDJ 800 facea trecerea intre nivelul profesional si cel de amatori, fiind un model relativ accesibil
  7. 2003CDJ 1000 MKII – A aparut din dorinta perfectionarii modelului anterior, suferind schimbari al designului si de ordin functional
  8. 2005CDJ 200 – Apare versiunea imbunatatita dupa modelul CDJ-100S dedicata DJ-ilor amatori ce aducea un plus major la functionalitate cat si introducerea suportului MP3
  9. 2006CDJ 800 MKII – Modelul a fost dezvoltat pentru a imbunatati functionalitatea cat si pentru a oferi suportul MP3, fiind in continuare dedicat segmentului semi-profesionist
  10. 2006CDJ 1000 MKIII – Rafinarea acestui model de CD player dedicat DJ-ilor profesionisti cat si cluburilor a mers pana la cele mai inalte cote, aducand o functionalitate imbunatatita si posibilitatea de a suporta carduri SD
  11. 2007CDJ 400 – A fost dezvoltat ca model hibrid pentru a adresa functionalitatea MIDI impreuna cu posibilitatea de control asupra softurilor audio precum Traktor sau Serato
  12. 2009CDJ 900 – A fost lansat tot cu segmentul profesional in minte, avand un numar mare de functii, ecran LCD cat si functia Slip Mode, fiind o versiune mai accesibila
  13. 2009CDJ 2000 – Dedicat segmentului profesional, acest model a adus dupa sine stoparea productiei modelului CDJ-1000 MK3, aducand functii mult imbunatatite cat si elemente noi sau posibilitatea de monitorizare directa cu ajutorul panoului LCD
  14. 2010CDJ 350 – Prima versiune dedicata DJ-ilor amatori ce oferea functii la nivel profesional, avand un pret accesibil
  15. 2010CDJ 850 – A fost creat ca model de trazitie intre CDJ 800MK2 si CDJ 900, dar a avut un succes modest datorita limitarilor in conectivitate
  16. 2012CDJ 2000 Nexus – Creat ca modelul ce stapaneste lumea profesionala pentru setup-urile de club sau cele ale DJ-ilor profesionisti, CDJ-2000 Nexus este modelul ce ofera tot ceea ce are nevoie un DJ pentru a performa, incluzand chiar si o functie ce nu era posibila in lumea CD Playerelor profesionale si anume Sync (ce ofera posibilitatea sincronizarii track-urilor audio, permitandu-ti sa te concetrezi pe multitudinea de functii disponibile

STII CE CAUTI? VEZI TOATE ECHIPAMENTELE DE DJ

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *