Select Page

De ce sa nu iti iei laptopul pe scena intr-un live act?

De ce sa nu iti iei laptopul pe scena intr-un live act?

Introducere

Bine, bine, poate titlul ar fi trebuit sa fie „De ce sa nu iti iei DOAR laptopul pe scena”. Prin urmare vom incepe cu concluzia: Este in regula sa iti iei laptopul pe scena, ba chiar, de cele mai multe ori, o sa ai nevoie. Un DJ sau o trupa fara laptop ar avea de suferit. De multe ori ne este imposibil sa aducem o productie de studio in care s-au investit ore in sir pentru cele mai mici detalii intr-un spectacol, fara ajutorul unui computer. Dar ce se intampla cand suntem pe scena si tot ce facem e sa ne uitam intr-un ecran si sa apasam „play” si „stop”? Spoiler: Nu este bine nici pentru noi, nici pentru public. De aceea acest articol isi propune sa exploreze ce putem face sa imbunatatim un show live ce se petrece in jurul unui laptop.

In zilele noastre ideea ca artisti solo precum Armin van Buuren, Ed Sheeran sau Drake pot umple o arena nu ne este straina, iar daca cititi acest articol, exista o sansa sa fi fost la un astfel de show in care un singur artist era raspunzator pentru toata performanta muzicala. Ce ii diferentieaza pe ei? Primul instinct ne indreapta spre catalogul lor de piese cunoscut pe care publicul il asteapta cu entuziasm, dar daca suntem sinceri cu noi, realizam usor ca putem accesa acelasi playlist, sa apasam butonul de „play”, iar rezultatul va fi, frumos spus, diferit. Desigur si designul de lumini, scena parca rupta dintr-o piesa de teatru si masinile cu jet de fum vertical au o contributie enorma, dar trebuie sa ne axam pe ce putem schimba la spectacolul nostru pentru a ne permite sa ajungem la asemenea completari artistice.

Tu, un laptop si o scena de 20 de m2

Sa ne intoarcem la ideea articolului si sa evaluam implicatiile unui show in care laptopul e instrumentul principal. In folosirea singulara a unui laptop sau/si console, exista in mare parte o lipsa de conexiune intre ce percepe publicul si ce se intampla cu adevarat pe scena. Pe scurt, ne lipseste dovada ca persoana din fata noastra are cu adevarat abilitati. Daca mergem la polul opus, este destul de greu sa pacalesti o audienta cand vine vorba de playback pentru un chitarist, vocalist, tobosar, ce sunt total expusi si, prin urmare, autentici.

Expus

Semi-expus

Ascuns

Aceasta experienta unica pe care ne-o ofera un show live a fost adesea mentionata ca interactiune. Studiile empirice ne sugereaza o imbunatatire in reactiile fiziologice ale observatorului printr-un experiment in care concerte au fost prezentate unor subiecti, ca filme fara sunet. Doar ganditi-va la soloul de chitara preferat. Destul de fain, nu? Dar nu se compara in intensitate cu momentul in care ii este asociat vizual prezenta umana a chitaristului preferat. Cum a spus Carlos Santana „Nu suna la fel, daca nu ai o anumita postura”.

Asta inseamna ca trebuie sa ma apuc de un instrument ca sa am vreo sansa? Nu, chiar deloc, dar daca vrei o audienta antrenata vizual ai nevoie sa te pui in cea mai buna lumina si sa aduci publicul in lumea ta prin punerea in evidenta a creativitatii tale, abilitatilor, expresivitatii, gesturilor, prezenta scenica etc.

Problema a fost expusa, mai departe ne ramane sa prezentam cateva solutii ce nu o sa se axeze exclusiv pe DJ.

Ce se poate face intr-un set live cand esti dependent de laptop?

Primul pas pe care il poate face oricine este o minimizare a vizibilitatii laptopului. Prin urmare, scaderea interactiunii cu laptopul si cat timp petreci din timpul spectacolului cu ochii in el. Urmatorul pas pentru acesta sugestie, daca live setul iti permite, ar fi sa ascunzi laptopul de tot si sa te bazezi pe controllere MIDI. Poti incepe cu manipularea unor simple fadere si knoburi aici pentru a adauga efecte, pana la a reproduce synth loopuri sau, daca esti intr-o trupa, a ii oferi tobosarului posibilitatea de a introduce sampleuri in kitul sau de tobe live. Nu uita de crowd work! Daca esti DJ te folosesti de microfon? Probabil ai multe momente in setul tau in care dialogul cu publicul ar amplifica emotia pe care vrei sa o transmiti sau poate e momentul ca toata lumea sa sara la urmatorul drop. Incearca sa te folosesti la maximum de resursele pe care le ai si trateaza tehnologia ca pe un suport pentru componenta live.

Voi oferi cateva exemple din ce am observat la alti artisti in concerte. Tobosarul Yan Chang, din trupa experimentala electro-pop Son Lux, foloseste sampleuri, dar modul cum le foloseste il face un instrumentist mai interesant. Avand in vedere ca trupa dispune de 3 perechi de maini, orice actiune trebuie sa fie gandita pentru a produce cat mai mult imapct, asa ca Yan presara prin grooveul sau, de-a dreptul spectaculos, diferite elemente sau bucati din trackuri de pe Roland SPD-SX. Intr-o astfel de situatie limitarea devine atuu. Un alt exemplu ce vine din partea trupei romanesti de psihedelic blues Jurjak are in prim plan tot tobosarul. Eram la un festival de muzica acum 2 ani cand am ascultat prima data trupa live, iar in cadrul unei piese il vad pe tobosar ca se muta la clapa, iar tobele au fost preluate de un simplu play de pe laptop. Dezamagit? Nicidecum!
Ba chiar am fost impresionat si poate chiar putin invidios sa vad pe cineva priceput la 2 instrumente, iar showul a prins o alta dimensiune, avand o paleta mai larga de sunete.

Poate ca aceste exemple nu te ajuta, nu toata lumea trebuie sa fie un virtuoso sau un multi-instrumentist ca sa fac un show bun, dar putem sublinia niste teme comune care fac diferenta: pasiune, dedicatie, profesionalism si dorinta de a depasi niste bariere. Toate acestea se bazeaza pe emotia de care dai dovada cand esti pe scena si relatia pe care o creezi cu publicul.

Produse sugerate

Toate acestea fiind spuse, haideti sa exploram si echipamentul potrivit pentru a crea o experienta live mai intriganta, fie ca vorbim de o trupa sau de un one man show. Desigur, variantele sunt multiple, ne propunem o mica lista introductiva cu produse diverse si prietenoase ca pret.

Un controller MIDI accesibil, portabil ce ofera clape, paduri, knoburi si multe alte functii. MPK MINI te poate transforma intr-un performer in cateva minute. Popularitatea sa in randul muzicienilor, de la incepatori pana la artisti cu nume mare, atesta acest lucru.

Daca v-ati saturat sa aveti bass-ul pe trackuri Novation Bass Station II ofera un sunet plin si bogat cu un layout accesibil. Puteti salva patchuri, dispuneti de arp si sequencer, iar functiile importante sunt hands-on. Un pachet perfect pentru bass tip synth in situatii de live.

Novation Launchpad este un controller ce nu ar trebui sa lipseasca din arsenalul utilizatorilor de Ableton Live. Lansati clipuri si improvizati aranjamente noi pe loc. Recomandam varianta RGB pentru aranjamentele mai complexe, pentru o codare mai usoara prin culori.

Pentru un grup de muzica electronica un tobosar poate sa ofere un groove ce sa duca proiectul mai departe, dar de multe ori un set de tobe acustice nu poate face fata ca paleta sonica. Aici intervine SPD-SX, un must have pentru a inlocui trackurile de percutie.

Roland VT-4 poate da o intreaga noua dimensiune unei performante fie ca esti DJ, faci muzica electronica sau ai nevoie de armonie. Fie ca e vorba de o voce bass, un efect de goarna sau un simplu reverb, VT-4 te poate ajuta sa obtii vocale care sa atraga atentia. Interfata este tactila, usor de folosit, iar sunetele unice pe care le obtii pot fi memorate. Un pachet perfect pentru voce live.

Daca simti ca am ratat un produs, lasa-ne un comentariu, asteptam parerile voastre!