Select Page

Cele mai comune intrebari despre interfetele audio

Cele mai comune intrebari despre interfetele audio

Ce este o interfata audio?

Pe scurt o interfata audio tine locul unei placi de sunet, oferind o calitate mult superioara sunetului si caracteristici ce va pot transforma setup-ul intr-un studio profesional. Interfata audio este inima setupul-ui dvs., aceasta fiind responsabila pentru procesarea sunetului care intra si iese din computerul/laptopul/tableta/mac-ul pe care il folositi. La intrare, semnalul audio analog (ex. microfon) este transformat in semnal digital prin intermediul interfetei si apoi iar transformat in semnal analog la iesire. Aceast proces se realizeaza prin convertoarele ADDA din interfata audio.

DE CE AM NEVOIE DE O INTERFATA AUDIO?

Este cea mai buna solutie pentru a realiza inregistrari de calitate fara sa intrati in detalii tehnice complicate – unul dintre principalele avantaje ale unei interfete audio fata de placile de sunet integrate este ca, datorita dimensiunii fizice mai mari si accesibilitatii mai usoare, o gama mai larga de tipuri de intrari pot fi integrate in unitate. Astfel, de exemplu, pot fi incluse intrari de chitara jack 1/4″, precum si intrari microfon XLR integrate, ceea ce inseamna ca dispozitivul poate fi conectat la o gama larga de echipamente profesionale de inregistrare. In plus, interfetele audio prezinta, in general, o calitate a sunetului vast superioara placilor de sunet integrate si o latenta scazuta, unele ajungand si la 1ms latenta.

*Exemplu de lant de inregistrare vocala cu o interfata audio:

LaptopDAW (Audacity este un program gratuit si foarte popular) – interfata audiocablu xlrmicrofon

Ce este latenta?

Latenta este acea intarziere pe care o auziti intre ce cantati (semnalul de intrare) si ce auziti (semnalul la iesire). Chiar daca pe calculatoarele moderne si mac-uri latenta nu mai este asa rea, tot nu se compara cu latenta mica pe care v-o ofera o interfata audio ce se traduce intr-un act artistic mai bun. Interfatele audio mai au avantajul ca pot oferi monitorizare directa ce inlatura procesarea semnalului, astfel, intarzierea fiind inexistenta.

Ce este sample rate-ul?

Sample rate-ul sau de cate ori pe secunda se „sampleaza” un sunet pentru a crea semnalul digital ne ofera intervalul de frecvente de sunete care pot fi inregistrate si procesate. Sample rate-ul standard este de 44,1 kHz. Cu acesta se pot inregistra sunete pana la aproximativ 22 kHz. Ca oameni, nu putem auzi sunete mai sus de 20kHz, astfel, ne vine natural sa credem ca inregistrarea audio la 44,1kHz este suficienta.. si de multe ori este. Cu toate acestea, inregistrarea audio la rate mai mari (de obicei, 88,2 / 96) permite ca filtrele si efectele ce se aplica semnalelor audio digitale sa se afle bine in afara ariei auditive umane, ceea ce va imbunatati calitatea finala a unui mix sau master.

POT FOLOSI O INTERFATA AUDIO CU UN MICROFON CE NECESITA PHANTOM POWER?

Da, trebuie doar sa verificati ca interfata audio dispune de phantom power +48v. Este inedit ca o interfata audio cu preamplificator sa nu aiba phantom power, dar, pentru orice eventualitate, va recomandam sa verificati specificatiile producatorului.

AM NEVOIE DE O INTERFATA AUDIO PENTRU UN MICROFON USB?

Nu. In cazul unui microfon USB, acesta devine intrefata in sine, unde de cele mai mute ori, daca doriti monitorizare directa, puteti conecta castile direct in microfon.

AM NEVOIE DE UN PREAMPLIFICATOR PENTRU INTERFATA AUDIO?

Interfetele audio moderne folosesc preamplificatoare incorporate ce ofera un sunet foarte bun cu un gain potrivit fara sa se ajunga la nivele de zgomot ridicate. Audient de exemplu foloseste preamplificatoarele care se gasesc pe consolele lor mari, astfel, un home studio se poate bucura de acel sunet british cu un simplu plug and play, iar pe de alta parte RME sunt recunoscuti pentru claritatea si acuratetea preamplificatoarelor lor. Desigur mereu exista loc peste foarte bine si nu este exclus sa folositi un preamplificator extern cu microfonul dumneavoastra pentru caracteristici sonice diferite si cateodata chiar de nevoie. Chiar daca de cele mai multe ori nu o sa aveti nevoie de niciun preamplificator extern microfoanele ribbon si cateva microfoane dinamice au nevoie de mai mult gain. Depinde de interfata dvs., puteti intampina zgomot cand ajungeti cu gain-ul la +40-60 dB, scazand astfel, calitatea inregistrarilor, mai mult unele modele de microfoane din categoriile mentionate au chiar nevoie de +70 dB!

Daca sunteti la inceput de drum si aveti un microfon condensator, va sugeram sa investiti intr-o interfata audio mai buna in loc sa achizitionati un amplificator extern, ce deobicei vine cu un pret crescut considerabil.

CUM CONECTEZ INTERFATA AUDIO LA CALCULATOR/LAPTOP/MAC?

Totul depinde de conexiunea interfetei si porturile sistemului la care vreti sa o conectati. Nu exista un singur raspuns pentru aceasta intrebare, dar desigur exista un raspuns popular: majoritatea interfetelor entry-level de pe rafturi la ora actuala se conecteaza printr-un cablu USB 2.o la sistemul pe care il aveti, ceea ce face aceste interfete accesibile din punctul de vedere al conectivitatii. Mai departe, acesta ar fi raspunsul complet: O interfata audio se poate conecta la un sistem prin USB, Thunderbolt, Firewire, PCI, PCIe, Ethernet.
De retinut este ca inainte de orice achizitie este necesar sa verificati tipul de conexiune pe care il foloseste interfata si daca aceasta e compatibila cu porturile pe care le aveti pe calculator/laptop/mac/tableta.

DE CE USB 2.0 SI NU USB 3.0?

In primul rand, desi USB 3.0 ofera o largime de banda mai mare decat USB 2.0, acesta tot nu va furniza beneficii asupra latentei peste USB 2.0. Acest lucru se datoreaza arhitecturii driver-ului stack-ului a calculatorului gazda si a manipularii datelor audio USB (izocronice).

Exista o problema de compatibilitate intre USB 2.0 si USB 3.0?

Multe computere inca vin cu porturi USB 2.0, precum si USB 3.0, iar multi utilizatori inca lucreaza la sisteme care nu au nici o conectivitate USB 3.0. Dispozitivele USB 2.0 functioneaza fara probleme pe porturile USB 3.0, insa nu se poate spune acelasi lucru despre dispozitivele USB 3.0 pe porturile USB 2.0.

Prin urmare, avand in vedere ca nu exista nicio imbunatatire in ceea ce priveste latenta, iar compatibilitatea nu ridica nici o problema, protocolul USB 2.0 este in continuare cea mai eficienta tehnologie pentru inregistrarea profesionala multicanal pentru numarul de canale pe care dispozitivele USB le ofera.

Ce intrari si iesiri se regasesc pe o interfata audio?

De cele mai multe ori o sa gasiti aceste specificatii la tabelul I/O. Numarul si tipul de intrari/iesiri o sa difere de la o interfata la alta. Mai jos trecem peste aceste tipuri de intrari si iesiri.

INTRARI: Cele mai comune intrari pe care o sa le vedeti pe o interfata audio sunt port-urile combo jack/XLR unde puteti conecta un microfon sau un instrument. Daca cuplati un instrument verificati daca intrarea combo are hi-Z (prescurtarea pentru nivel de instrument). Pe langa combo-uri la fel de comune si poate cele mai cunoscute sunt si intrarile Jack 1/4″ potrivite pentru instrumente. Folosite pentru a conecta clape, sintetizatoare, procesoare, CD playere sau orice alt echipament cu semnal de linie standard. Intrari digitale precum ADAT  suporta I/O multitrack digital printr-un cablu de fibra optica. Poate la inceput ADAT nu pare important, dar depinde unde vreti sa ajungeti cu setup-ul dvs., s-ar putea ca aceste porturi sa va fie de mare folos. De pilda, mai multe preamplificatoare performante vin echipate cu porturi ADAT, ce va permit conectarea la interfata fara a ocupa pre-ampurile integrate. Mai mult, daca interfata dvs., vine echipata cu ADAT lightpipe standard, puteti cu usurinta sa va extindeti sistemul cu un pre-amp cu 8 canale. Deja puteti sa va ganditi la inregistrarea unei trupe! Pe langa ADAT, S/PDIF (Sony/Phillips Digital Interface) reprezinta o alta intrare digitala ce poate sa trimita un semnal stereo printr-un singur cablu de tip RCA sau ADAT TOSLINK. Din nou este o modalitate foarte buna de a salva din intrari, mai ale ca semnalul este unul stereo. Potrivit pentru echipamente cum ar fi: procesoare de efecte, CD playere sau samplere.

IESIRI: Cu cat interfata este mai scumpa cu atat numarul de iesiri si tipul de iesiri o sa difere. Dintre acestea enumeram: rca, Jack 1/4″, iesire de casti, XLR dar si iesiri digitale: S/PDIF. ADAT si World Clock.

MIDI: (Musical Instrument Digital Interface) este de fapt un protocol de comunicare ce permite instrumetelor muzicale electronice, computerelor si altor echipamente digitale sa comunice intre ele. Aproape toate clapele moderne, sintetizatoarele si DAW-urile suporta MIDI. Daca stii ca vei integra sintetizatoare, procesoare sau alte echipamente MIDI in setup-ul tau, cauta o interfata care sa aiba cel putin o intrare si o iesire MIDI.

CE ESTE SI CUM SE FOLOSESTE FUNCTIA WORD CLOCK?

Cand incepeti sa acumulati mai multe echipamente audio digitale, o problema ce poate aparea tine de sincronizarea acestora, daca acestea nu sunt sincronizate pot aparea diverse artefacte ce vor afecta calitatea audio a sistemului. Prin urmare o interfata cu functia word clock devine un must. 

Word clock este un semnal clock ce sincronizeaza dispozitivele digitale. S/PDIF, AES/EBU, ADAT, TDIF si alte formate digitale folosesc word clock.

Word clock nu trebuie confundat cu Time Code; word clock este folosit strict pentru a mentine un bitrate constant pentru a evita erori digitale. Generatorul word clock, de obicei incorporat in convertoarele analog-digitale, creeaza pulsuri digitale, considerate esentiale in evitarea alunecarilor dintre oscilatiile interne a fiecarui dispozitiv. Timecodeul pe de alta parte, transmite date pe un strat mai inalt in ierarhie pentru a mentine toate dispozitivele sincronizate temporal.

CU CE DAW (DIGITAL AUDIO WORKSTATION) POT SA FOLOSESC INTERFATA AUDIO?

Toate DAW-urile populare ar trebui sa fie compatibile cu interfata pe care o aveti/ o doriti, dar pentru a fi 100% siguri va recomandam sa intrati pe websiteul producatorului pentru mai multe informatii.

POT SA FOLOSESC INTERFATA AUDIO PENTRU CANTARI LIVE?

Da, orice interfata poate sa fie folosita in cantari live, dar avand in vedere contextul mai pretentios va recomandam sa folositi o interfata performanta cu latenta foarte mica si drivere stabile. Aveti nevoie de 2 iesiri libere pentru a trimite un semnal stereo catre mixer-ul care va fi folosit, sau depinde de show chiar direct in PA. Pentru o trupa cu tobosar sau momente artistice ce sunt dependente de metronom va recomandam o interfata cu 4 iesiri intrucat aveti nevoie sa transmiteti un semnal diferit catre monitorizarea dvs. fata de semnalul ce merge la PA.